Biciklik a mindennapokhoz

2011.01.10. 06:26

A mindennapi közlekedésre tervezett kerékpáron nem kell másképp öltözködnünk, hogy tekerni tudjunk. Végső soron a hatékony, közlekedési célú kerékpár nemcsak elvisz bennünket mindenhová, hanem azt is lehetővé teszi, hogy a kerékpáros önmaga legyen, és eközben biztonságban és kényelemben biciklizzen.

 

A személyes kényelemről és esztétikáról alkotott nézeteink különböznek, és természetesen a kerékpárjaink sem lehetnek egyformák. A legfontosabb, hogy megtaláld, mi a legjobb számodra. A mindennapok során általában szoknyát, ruhát, kosztümöt, és néha elegáns ruhákat viselünk. Munkába nagy, aktatáskaszerű kézitáskával megyünk. A mindennapi közlekedésre használt kerékpárnak így ki kell szolgálnia ezeket az igényeket, hogy hasznos legyen számunkra. Ha most kezdtél /kezdenél kerékpározni, és hasonlóak a szempontjaid, a következő sorok hasznosak lehetnek neked. 

 

Egyenes, laza testhelyzet

A kerékpárokat különböző vázgeometriával készítik. A városi vázzal rendelkező kerékpárokon a nyereg alacsonyabban van, mint a kormány, de ideális esetben vízszintes és a testhelyzethez alkalmazkodik. Ez lehetővé teszi, hogy a kerékpáros egyenesen üljön, és nem kell rádőlnie a kormányra. Ha egyenes háttal ülünk, kényelmesebben tekerhetünk, jobban megfigyelhetjük a környezetünket, és a forgalomban is jobban látszunk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Női vázas kerékpár

Az „átlépős”, női vázas kerékpárok lehetővé teszik, hogy könnyedén biciklizhessünk szoknyában, vagy ruhában. Lehetővé teszi a kerékpárról történő könnyű le-és felszállást. Nem kell lábat lendíteni, bedönteni a kerékpárt, és nem kell aggódnod, hogy a forgalomban esetleg elveszíted az egyensúlyodat. Csak egyszerűen átlépsz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Minőségi acél szerkezet

Általánosságban az acélvázak masszívabbak, és finomabban futnak, mint a más anyagból készült vázzal rendelkező gépek. Különösen, ha olyan helyen laksz, hol sok a gödör és a kátyú, az acélvázas kerékpáron jobb tekerni. Biztos vannak akik másképp gondolják, de a városi bringázás elmúlt 100 évében valahogy sosem vette át más az acél helyét. A "többség" szerint időtállóbbak az acélvázas bringák.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Visszahajlított kormány

A hagyományos visszahajlított kormányt kényelmes tartani, és lehetővé teszi, hogy egyenesen üljünk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zárt láncborítás

Amikor a láncot zárt láncvédő borítja, a nadrágszárad nem akad be a láncba, és lesz olajfoltos. A láncborítás emellett megvédi a láncot a szennyeződésekről.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

Sárvédő

A kerekek fölé helyezett sárvédő nem engedi, hogy a ruhádra felcsapódjon a sár.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szoknyavédő

A szoknyavédő a hátsó kerék egy részét borítja, és megakadályozza, hogy a szabadon lebegő ruhadarabokat bekapják a küllők. A szoknyavédő sokféle lehet és sokféle anyagból készülhet, például merev műanyagból, nejlonból, fémhálóból, vagy kötélből. A szoknyavédőkről több képért látogasd meg a szoknyavédő oldalt a flickr-en.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Csomagtartó

A csomagtartó felszerelésével kerékpárunk igazi teherhordó járművé válik, lehetővé téve, hogy egy sor kosarat, nyeregtáskát vagy csomagtartótáskát rögzítsünk hozzá, így könnyen vihetünk retikült, könyveket, bevásárlást, művészkellékeket, vagy éppen a gyereket az oviba, mint Angelina Jolie. A csomagtartó tetszés szerint kerülhet előre is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sebességváltó

Egy 3-8 sebességes agyváltó tökéletes a mindennapi közlekedésre használt,városi bringán, mindenféle terepen. A láncváltóval ellentétben az agyváltók tisztábbak és egyszerűbbek, könnyebb őket karbantartani, és kevesebb az esélye, hogy békés, napi utunk során cserbenhagy bennünket. Emellett nem szabad elfelejtenünk, hogy csak agyváltós kerékpárra szerelhető teljes láncborítás és kontrafék.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fékek

Az első és hátsó fékek természetes kellékek a kényelmes, gondtalan kerékpározáshoz. Egyesek a v-alakú, mások a régebbi ún. kanti, megint mások a kontrafékre vagy az első dobfékre, esetleg ezek kombinációira esküsznek. Az agyba integrált fékek jobbak lehetnek, mint a karos fékek (amelyek a felnin fognak), mivel az előbbire nem hat az eső vagy a hó.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Világítás

A világítás a sötétben nélkülözhetetlen. Te is látsz, és téged is látnak vele. Meg persze a törvény is előírja. A dinamós világítás annyiban jobb, hogy a kerékpáros pedálozása táplálja, így nem kell elemeket venni vagy töltögetni hozzá, a felcsatolós lámpát viszont mozgathatod, ahogy jól esik. A modern agydinamók nem vesznek el energiát a tekerésből, és még álló helyzetben is világítanak egy darabig. Méghozzá jó erősen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Csengő

Persze, jelezheted vele, ha megelőznél egy bringást, lecsengetheted a gyalogost a bringaútról, vagy rendreutasíthatod a forgalmat, de a csengő akkor is egy öröm-eszköz, és vidáman csilingelni vele a legjobb, akár minden ok nélkül, közben fütyörészve.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bőrnyereg

Igazi úrak és úrhölgyek bőrén ülik meg a bringát, látszódjon elsőre bármennyire puritánnak és keménynek is. A párnázott, műanyag nyereg talán az üzletben kényelmesebbnek tűnik, de garantálom, hogy jópár kilométer megtétele után sokkal kényelmesebbnek bizonyul a bőrnyereg! fotó: Lovely Bike

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Színek, matricák, díszítések, akármi...

Sokan úgy gondolják, hogy hülyeség túl sokat foglalkozni a kerékpár színével vagy kinézetével, de egy idő után úgyis megszereted a bringád és elkezded magadhoz igazítani. Ha minden nap szeretnéd használni a kerékpárod, természetes, hogy olyat szeretnél, ami nagyon tetszik. Csak tekerj, és élvezd a kerékpározás élményét!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lakatok

És igen, szeretett bringákat nem árt ha úgy védjük, ahogy megérdemli. Sajnos a boltok és áruházak szívesen ránk sózzák az olcsó -vagy épp drága-, de erősnek tűnő sodrony- és gerinclakatokat. Sajnos ha mokánynak is tűnnek, ezek legfeljebb csak kiegészítő lakatnak jók, mert nagyon könnyű elvágni őket. Az igazi megoldás az edzett acél lánc vagy az u-lakat, melyeket már 10ezer forint alatt is megkaphatunk. Mindent a lakatolásról megtudhatsz itt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A cikk alapját a Lovely Bicycles! blog bejegyzése adta, szciklon fordította, aronman átírta, gazéval szerkesztette. Ha hasznosnak találtad add tovább, ha hozzáfűznél valamit, kommentelj!

A bejegyzés trackback címe:

http://cyclechic.blog.hu/api/trackback/id/tr262572983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kraut 2011.01.10. 14:07:22

na, azt tessék megmondani, hogy a bringám nyergét azt milyen magasságban kell beállítani? volt aki azt mondta, hogy pont leérjen a lábam, más meg hogy nyújtott térddel álljak sarokkal a pedálra és akkor jó. Hmm?

Uzi 2011.01.10. 14:08:34

Agyváltó és a kontra nem jött be nekem a városi gépmen, visszatértem láncváltósra.
Nem jól adagolható a kontra, pirosnál nem tudod pozícinálni a pedált sem, kevesebb kontroll a gép felett.
7 sebességes láncváltók annyira nem érzékenyek, 2 éve nem mostam le, de még nem nyúlt meg a lánc

harakiri576 2011.01.10. 14:16:34

Az a "szoknyavedo" hasznalhato persze szoknyavedokent is, de alapvetoen arra van, hogy a hatso gyerekulesrol lelogo pici gyereklabakat ne kapja be a kullo. Itt Hollandiaban alapkellek hatso gyerekules melle.

harcsabajuszos 2011.01.10. 14:40:57

Hiánypótló írás, írhatnátok márkákat és termékeket is, mi az ami segít a megoldás elérésében, mint a teljesen burkolt lánchoz a Hebie Chainglider.
Szerintem még a bakfiets kimaradt, mint a hatékony családi szállító és bevásárló jármű.

A bringa nyergét úgy praktikus beállítani, hogy nagyjából függőleges legyen az alsó lábszár ha a hajtókarok 9-15 óránál vannak és alsó pozícióban nagyjából vízszintes legyen a lábfej.
Az hasznos, ha ez a beállítás lehetővé teszi a biztonságos leállást is, azonban ehhez az alábbi faktoroknak is teljesülnie kell:
-megfelelő méretű váz
-megfelelő hosszúságú hajtókar
-megfelelő szögű nyeregcső (jellemzően a holland biciklik nyeregcsöve sokkal laposabban dől hátrafelé, a tekerő szinte a hátsó kerék felett ül. Ez teszi lehetővé a megfelelő nyeregtávolságot mind a pedáltól, mind a talajtól)
A vázgeometria kérdése a legfontosabb, de tömegvásárló helyeken egy tapasztalatlan vásárlónak esélye sincs megfelelő városi geometriásat találni a kaptafára készített mtb vázak között.

kigyurt álat 2011.01.10. 14:43:02

@Uzi: a kontra valóban felesleges, de az agyváltó az egyik legjobb dolog találmány.

Whiplash · http://www.motoroshang.hu 2011.01.10. 14:58:59

Futárként azt mondom, hogy ezek mind teljesen rendben vannak, de arra nincs senkinek ötlete hogy milyen nyerget válasszak? Ugyanis a legtöbb nadrágomat(a katonai BDU t kivéve) röpke 2 hét alatt kilukassza a lábam között.

kraut 2011.01.10. 15:05:04

@kigyurt álat: ne viccelj, a kontra tok jo. simán tudok közben telefonálni, nem kell a kezem a féken tartani :)

@Whiplash: ki kell venni az intim piercinget :)))

Spikk 2011.01.10. 16:02:22

@Whiplash: Esetleg varrass egy bőrdarabot a tekerős nadrágodra, oda, ahol a lyuk esedékes, persze csak ha együtt tudsz vele élni gyalog is. :)

Magóg 2011.01.10. 16:46:48

A felsorolásból kihagytátok a visszapillantó tükröt, pedig az van annyira nélkülözhetetlen, mint a csomagtartó vagy a szoknyavédő!

Anti Anyag (törölt) 2011.01.10. 16:51:30

Jó pár évig bringáztam hóban és sárban Bp. utcáin.

Dinamós lámpa télen nem jó, mert a keréken lévő bordák vizesek lesznek és csúsznak, nem tud belekapaszkodni a dinamó forgófeje. Pedig akkor kell igazán a világítás. Másik hátránya amúgy is az, hogy tökéletesen kell felfeküdnie télen pedig elég rossz állítgatni (nyáron is), harmadik, hogy tekerni kell, negyedik, hogy elég gyenge is. Amúgy is hatalmas hátsólámpa a célszerű, ami álló helyzetben is világít. Zsebben meg egy kicsi, de erős, ha valami gond lenne. Előre is nagyon frankó lámpák vannak már.

Nyereg nekem egy nagy zselés van, gyorsoldóval. Úgy állítom, ahogy kényelmesebb, ha gyorsan akarok menni, feljebb teszem, ha csak járok egyet, akkor lejjebb.

Pedált meg mihamarabb kicserélni fémre, mert a műanyag elég hamar szétesik, vagy eltörik és szar visszajönni pedál nélkül, párszor már megjártam.

sys 2011.01.10. 17:02:54

@Oreg:

igen, az eredeti cikkben benne is van, hogy döntött az üléscső -- úgy látszik, a fordító ezt nem értette, és egyszerűen kihagyta :/

supermatic 2011.01.10. 17:11:17

Nem lehet ennyire általános megállapításokat tenni kerékpárokat vagy akár csak városi bringákat illetően.

Az itt felsorolt "aranyszabályok" nagy része egyéni preferencia, mint például a váz anyagára vonatkozó kitétel.

Alumínium vázat tömegesen nagyjából 15 éve használnak, előtte csak a legdrágább vázak anyaga volt, de mára annyira elérhetővé vált, hogy komoly alternatívája az acélnak az olcsó kerékpároknál is. Az alumínium merevebb, így a kerékpáros energiájából kevesebb vész el tekerésnél, ezáltal a bringa gyorsabb, dinamikusabb és jobban is irányítható. Alumíniumból olcsóbb könnyű vázat gyártani, így ezek a bringák általában könnyebbek. Az alu képes törni, az acél inkább hajlik, de mindkettő masszív a maga módján. Tény, hogy az acél kényelmesebb, pont az anyag viszonylagos rugalmassága folytán, de van, aki haladni jobban szeret. Én úgy láttam Berlinben, hogy kb. fele-fele az aluvázas ill. acélvázas bringák aránya.

Az agyváltónak a felsorolt előnyökön kívül nagy hátránya, hogy szerszámok kellenek a hátsó kerék kivételéhez. Persze sokan neki sem állnak egy defekt megjavításának, de sokkal könnyebb valakit találni egy foltkészlettel, mint villáskulcsokkal. És én még nem láttam helyet Budapesten, ahol értettek volna az agyváltókhoz és még alkatrész is lett volna, viszont egy láncváltónál egyszerűbb és univerzálisabb alkatrész nincs.

Az agydinamók szintén visszafogják a bringát, bár nem annyira, mint a hagyományos dörzskerekes megoldások. Viszont az agydinamó nehéz és drága, és mivel forgó tömegről van szó, ez a súly még inkább számít gyorsításnál. A LED-es lámpáknál, villogóknál az elemek cseréje nem szempont, fél évnél gyakrabban tuti nem merülnek le, minimális egy ilyen fényforrás fogyasztása.

Amikkel pedig meg lehet duplázni egy bringa sebességét: láncolaj és egy pumpa. Ennél látványosabb eredményt semmivel nem lehet elérni!

beked 2011.01.10. 21:53:22

szóval más is olvassa a lovely bicycle-t, de vajon én vagyok az egyetlen férfi? :)

Agyváltot a pepedál forgalmazott és értett is hozzá, de mivel nem volt rá itthon kereslet kiment németbe. Igaz, hogy itthon nem sokan értenek hozzá, de ellentétben a láncváltóval nem is igazán megy tönkre (persze vannak kivételek). A mai agydinamók a beszámolók szerint már érezhetően nem lassítják a kerékpárt használaton kívül) és bár lehet, hogy látszólag szép fényes a (szabálytalanul) villogó ledes lámpánk, bekapcsolva, pár perc után már nem biztos, hogy az és nem ad le 40-60 lument, mint a mai dinamós lámpák. Lehet, hogy nagyobb tömeg ami forog is (egy része) de az a nagyobb tömeg a középponthoz közel van. Elég egy nehezebb cirádás szelepsapka a peremen és máris ott a (tekerés közbeni) nagy súly.

Ha a vázgeometriát eltalálja az ember, akkor állítható kormánnyal, kormányszárral tud váltani sportos(abb) és városi(asabb) tekerési mód között, persze ez pénz meg súly és (pl. a lovely-n olvasható vélemény szerin) több felhasználási területre egyaránt jó kerékpárt építeni nem nagyon lehet, de CM bejegyzések és saját vágy alapján is azt mondhatom, hogy ezt elég sokan akarják.

Ejtett felsőcsöves, arányleg nehéz városi kerékpároknak szerintem az egy komoly hátránya, hogy nem egyszerű őket felcipelni a nagyedikre (négy emeletig általában nincs lift)

lilabirka 2011.01.11. 09:06:58

Az első csomagtartóval óvatosabbak legyünk, nem ennyire magától értetődő. Jó nehéz vele kormányozni, főleg, ha tök van benne.

beked 2011.01.11. 09:45:58

"when cyclists ride upright bicycles and dress in "regular" clothing (...) The images generated revolve around Mary Poppins. Only a monster would do anything mean to Mary Poppins"

Szintén az LB-n eme szösszenet mellett még egy kis gondolatmenet arról, miért vigyáznak jobban az autósok a nem-versenyzőnek-tűnő-és-száguldozó kerékpárosokra.
:)

harcsabajuszos 2011.01.11. 13:04:50

Agydinamó: a mostanság kapható agydinamók kb. 5 Watt teljesítményt vesznek fel a tekerésből, ami egy átlagos ember 200 Watt körüli tekerési teljesítményéhez képest észrevehetetlen és praktikusan elhanyagolható. Sőt, bekapcsolt lámpával még ennél is kisebb lehet a teljesítmény, mivel érdekes módon a bennük alkalmazott teljesítményszabályzó Zener dióda miatt többet vesznek fel kikapcsolt állapotban, mint üzemiben.
Az agydinamóval kiválóan használható Busch & Müller IQ Cyo fényerejére pedig senkinek nem lehet panasza, több mint száz méterről már bevillannak a jelzőtáblák a fényében, 60 lumen pedig városba elég szétugrasztani még a kószáló gyalogosokat is.