Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

A Critical Mass szervezőivel, vagyis Küküvel, Sinyával és hf-el kiruccantunk Amszterdamba és pár vidéki városba, hogy megpróbáljuk megfejteni a titkot, mitől a világ legbringásabb országa Hollandia. Nem biztos, hogy a március 15. körüli tanulmányút mindenre elég volt, de a reggeltől estig való tekerés és a helyiekkel való beszélgetés sok mindenre fényt derítettek. Ha pedig arról beszélünk, hogyan lehet jobb egy város, érdemes azoktól tanulni, akik a legtöbbet tudnak erről.

Amsterdam - bicycle city from Cyclechic hu on Vimeo.

 

 

 

 

Amszterdamról mindenki tudja, hogy a világ egyik legbiciklisebb városa. Egy korábbi adat szerint a városban megtett utak 40%-a történik kerékpárral(a legbiciklisebb város Groningen, róla egy következő posztban írok). A koppenhágai cycle chic-et üzemeltető Copenhagenize egyedien összerakott bringás város indexét Amszterdam vezeti – ez az a lista amúgy, amin tavaly 10. lett Budapest.

 

 

 

 

Amszterdam tényleg a bringások Mennyországa, Mekkája, Paradicsoma és Szentélye egyben. Egy olyan pörgő nagyváros, ahol a bicikli a legalapvetőbb közlekedési eszköz. A hollandok mindent megoldanak biciklivel, vagy fordítva, amit nem oldanak meg biciklivel, azt nem is lehet. Mindenki használja és több, mint 100 év tapasztalata, szokásai és infrastruktúrája áll a lakók rendelkezésére születésüktől a halálukig. Nincs olyan dolog, amit nem lehetne elintézni kerékpáron, és ez meglátszik a legkülönfélébb „haszonjárműveken”: itt a bicikli egyben a városi terepjáró, a családi egyterű, a csajos bevásárlóautó és a pimp járgány. A bringa egy természetes, mindennapi használati eszköz és nem több – de ettől ilyen szuper az egész. Bár a város a maga 700 ezer lakójával nem túl nagy, de környékével együtt több mint 2 millió embert szolgál ki. Egyszerre üzleti és turista központ, izgalmas, érdekes, nagyon sok arca van, egy szóban mondva egy meseváros. Ahol a bringás blogger a boldogságtól ugrál az utcasarkon…

Hagyomány, városszerkezet, infrastruktúra

 

Valószínűleg ez az a három dolog, ami miatt ma bringás város Amszterdam. A belvárost csatornák szövik át, az utcák szűkek, de a város többi részén is mindenhol ott a víz, a nagy utakon is fekvőrendőrök és bringasávok vannak, és sehol sincsenek óriási autóparkolók. Ez az adottság alapvetően kizárja, hogy az autók elvegyék az emberek életterét, ahogy az itthon és máshol is megtörtént. A bicikli elfér és mindenhova el lehet jutni vele.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A biciklizésnek világszerte évszázados hagyománya van, de a második világháború utáni városfejlesztés sajnos a legtöbb helyen háttérbe szorította az autó ellenében. Mára látszik, hogy ez az elképzelés csődbe jutott és Budapesten is lassan, de elkezdték visszavenni az emberek a tereiket a négykerekűektől. Amszterdamban a hatvanas évek környékén tiltakozások indultak a motorizáció előtérbe helyezése és a szaporodó halálos balesetek ellen. Az emberek továbbra is biciklizni akartak. Nem szakadt meg a hagyomány, nem kell újratanulni a városi biciklizés egyszerűségét.

A képen a Mr Visser tér látható 1970-ben. A videónk ugyanazon a sarkon készült március 15-én, ahol az archívon a sok kocsi áll.

Sokak szerint a bringázás infrastruktúra kérdése. Ez nem feltétlenül van így. Sokszor elég csillapítani a forgalmat – Amszterdamban viszont elég csilles már így is. Szűk utcák és csatornák szövik át a belvárost, de ahol nem, ott is meg vannak emelve a kereszteződések és a nagyobb utakon is lehetnek fekvőrendőrök. Tény, hogy mindenhol bringautak és sávok vannak: van ahol két oldalt kétirányú, van ahol kétoldali egyirányú, van ahol szeparálva, van ahol az úttal egy szintben vezetve. A széles infrák és a kevés autó teszi lehetővé, hogy egymás mellett, beszélgetve, gyereket tanítva lehessen tekerni, ami óriásit dob a hangulaton és nem mellesleg kényelmes is, leszámítva azokat a helyeket, ahol bringás dugók alakultak ki. Kiváncsian várjuk, hogy mikor fogják bővíteni a több helyen „szűkös” bicikliutakat, mint az a fenti videón is látszik. Sokszor úgy tűnhet, mintha pár helyen a gyalogosok háttérbe szorulnának, de az igazság az, hogy alig gyalogolnak az emberek. A metró, a villamos és a busz nem tömött, mert ott a bicikli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De van itt különbejáratú híd, komp, meg visszaszámlálós lámpa is bringásoknak:

Bár mindenhol van biciklitároló, az sosem tud elég lenni, így onnan lógnak a bringák ahonnan csak tudnak, vagy épp csak kitámasztva és a kereket lezárva hagyják őket az utcán tulajdonosaik. Nagyobb helyeken több ezres, emeletes bringaparkolók várják a tekerőket. A központi vasútállomásnál például egy 2500 férőhelyes, 3 emeletes parkoló áll, a pályaudvar épülete alatt még 1200 őrzött hely van, de a környék többi részét is beborítják a bicajok. És igen, lopnak: lopnak a tolvajok és a tiltott helyekről lopnak a helyi közteresek is, akik próbálják valahogy fenntartani a rendet, amíg nem épül több parkoló. És hogy miért kéne több parkoló bringáknak, mint autóknak? Mert egy autó helyén elfér 6 bicikli és akkor még nem beszéltünk a környezeti haszonról sem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy gimnáziumnál:

 

 

 

 

 

 

 

 

Áramlás

 

 

 

 

 

 

 

 

A helyzet az, hogy a közlekedés szó helyett Amszterdam esetében érdemesebb az áramlás kifejezést használni. Nem németes szabálykövetés folyik itt, hanem egymásra odafigyelve közlekednek az emberek. Kisebb utcákból ömlenek bele a bringások a nagyobb forgalmába, majd kézjelekkel leválnak róla. A kereszteződésben eligazodnak a tömegben és nincsenek balesetek. Ha megérkeznek valahová leteszik a bicajt az első helyre és nem bonyolítják túl: sokszor csak a kerékzárat csapják rá és mennek a dolgukra. Mivel itt az autósnak is van bringája, meg fordítva, így – ahogy mondani szoktuk - nincsenek autósok és biciklisták. Mindenki ismeri a másik viselkedését és tudja, hogy átfér-e a piroson, kell-e lámpa vagy leszálljon-e a sétálóutcában, ha nem néz oda a rendőr. Gondot csak a gyakorlatlan turisták tudnak okozni, de a rutinnak és a hangos biciklicsengőknek köszönhetően hamar megoldódik a zavar.

 

 

Miközben elsőre kaotikusnak tűnhet a látvány, tök biztonságos az egész. A biztonság pedig a rendszerből fakad, aminek a sok bicajos és a közös tudás az alapja. Mivel itt mindenki biciklis, mindenki tudja, mit csinál a másik. Ezért nem gáz, ha valaki még átcsúszik a piroson, ha nincs lámpája vagy éppen kéz nélkül teker (ahogy a hollandok helyettesítik a kesztyűt). Odafigyelés, jelzések és tapasztalat a rendszer alapja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olyan ez, mint a víz: arra áramlik, amerre tud, de ha beledobunk egy követ (ami legyen pl a bénázó turista), a víz meghullámosodik, de a hullámok szépen ellaposodnak.

Bicikli típusok, szállítás bringával

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amszterdamban mindent el lehet intézni biciklivel. Bringával járnak bevásárolni, biciklivel viszik a gyerekeket oviba, de a nagyobbak már ott tekernek a három tesó mellett. A bringák nagy része eléggé lelakott – hiszen minek a karbonvázas fenszi -, de elég sok piperkőcebb bicaj is van a hollandok feneke alatt. Olcsóbb és drágább, de általában mégis nagyon egyszerű megoldások teszik lehetővé a gyerekszállítást, bevásárlást, mindezt a mindennapos ruháikban, a legtermészetesebben intézik a hollandok. Talán ezért is tűnnek olyan fittnek a hollandok még idős korukban is.

Gyerekszállítás:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Cucc cipelés:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feltűnő bicajok:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az Albertcuip-i piacon egy két gyerekét és a bevásárolt cuccait szállító apuka kicsit értetlenkedve mondta el, hogy van kocsijuk és használják is, ha épp az a kézenfekvő. A belvárosi parkolás egy évre 200000 ft körül van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A biciklik 99%-án alapfelszerelés a csomagtartó, ami nagyon praktikus tud lenni, ha segíteni kell egy ismerősünknek:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Öltözködés

Mivel a bicikli csak egy eszköz, így senki sem öltözik biciklisnek. A cycle chic filozófiát igazolva mindenki aszerint öltözik, ahogy szeret és ahova megy. A városban körbepillantva nem lehet elég irányba nézni, hogy ne magassarkús, ultracsinos csajok, stílusos, elegáns urak és decens asszonyok égjenek a retinánkba. 100-ból egy emberen van sisak, de megfigyeléseink szerint ők külföldiek, vagy épp országúti edzésre tartanak. Olyan itt a „biciklis” ruha, mintha bundában mennénk a nudista strandra: hordhatod, de biztos, hogy alien-nek nézel ki benne. Pedig itt is sokan sietnek, sokat esik az eső, hideg is van, de mégis csak a bringás rendőr az, aki beöltözik a biciklizéshez. A többiek maradnak a saját stílusuknál.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A rendőrök öltöznek csak be a bringázáshoz:

 

 

 

Lehet-e Magyarországból Hollandia?

Nyilván nem, de nem is ez a kérdés. Hollandia földrajza, történelmi és gazdasági háttere más, mint a magyar. Nálunk hosszú kihagyás után most éled újjá a nagyvárosi biciklizés. Az új kiskörúti bringasáv idén tavasszal már sokszor nem is bírja levezetni az évente duplázódó forgalmat és remélhetőleg a rémisztő vidéki jelek ellenére egyre élhetőbbek lesznek a hazai városi terek.

Amit mi tehetünk – de ez akkor legyen kötelező! – az, hogy tanulunk a hollandoktól. Egyéni szinten fontos, hogy saját igényeinkhez igazítva kipróbáljuk azt, ami máshol már bevált. Vegyük elő a kopott régi bicajt, (ha megtehetjük) rendeljünk magunknak teherhordó kerékpárt vagy csak szereljünk fel csomagtartót és gyerekülést, és nézzük, mit lehet kihozni belőle – láthatóan mindent. Aztán az egyéni tapasztalat úgyis eldönti, hogy mikor hova és hogyan használjuk a biciklit, de ésszerűbb közlekedéssel nem csak magunknak teszünk jót, hanem mindenkinek. A városvezetésnek pedig kötelessége, hogy mindent megtegyen, hogy kielégítse a látható igényt a városi biciklizésre, mert fillérekért iszonyú hatékonyan alakítható át vele a közlekedés (és nekik is megéri, ha a választóik egészségesebb, szebb és élhetőbb környezetben élnek, akik maj tudni fogják, hová ikszeljenek;).

Itt az idő, hogy bringás parkolók épüljenek az átalakuló csomópontokban (pl. Moszkva alias Széll Kálmán tér, metró és vasútállomások), tárolók nőjenek ki a földből mindenhol, kétirányúsodjanak az egyirányú utcák bringásoknak, piktogramok és sávok kerüljenek az utakra, akár az autósáv kárára – ahogy növekszik a bringások száma és drágul a benzin, úgyis tele lesznek hamar. És igen, bringaszállítás az elővárosi vonalakon, széles bicikliutak a bevezető utak mentén, belvárosban forgalomcsillapítás. Mindez filléres beruházás, óriási haszonnal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

A világ legnagyobb bringás arányával rendelkező Groningenről és az amszterdami bringás szokások egyes részleteiről további posztokban jönnek!

A bejegyzés trackback címe:

http://cyclechic.blog.hu/api/trackback/id/tr394339562

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tekergés Amszterdamban - 2. rész 2012.03.27. 14:45:22

Disclaimer: Nem kerékpároztam Amszerdamban. Budapesten viszont szoktam.Az amszterdami kerékpáros közlekedés viszont bárkinek feltűnik, aki a városban közlekedik. Rengeteg a kerékpár. Amikor a reptérről a főpályaudvarra megérkezve kiléptünk az utcára, a...

Trackback: Mi teszi biciklis paradicsommá Amszterdamot? 2012.03.27. 14:33:01

Biciklibarát úthálózat, bringás családok, bicikliparkolók, teherszállítás. Egyebek mellett ezeken múlik a Cycle Chic videója szerint.

Trackback: Lehet-e Budapestből Amszterdam? 2012.03.27. 13:57:01

Nyilván nem, de nem is ez a kérdés. Amit mi tehetünk – de ez akkor legyen kötelező! – az, hogy tanulunk a hollandoktól.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Tapogatott Kukorica 2012.03.27. 14:33:12

Nagyon jol osszerakott cikk, latszik a belefektetett ido, tetszik :)

Erdekes, hogy egyik kepen sem latni bukosisakos biciklist, ami igen megleponek tunik elsore. De eppen par hettel ezelott lattam valami tanulmanyt, hogy nem kimutathato a bicikliseknel a bukosisak elonye, tehat nincs akkora haszna, mint mondjuk a gyorsabb motorosok eseteben. Ha pedig az egyik vilagelso bringas hollandok is igy csinaljak - sisak nelkul - akkor lehet benne valami.
Megegyszer, koszi a posztert, remek volt!

zsommand · http://zsommand.tumblr.com/ 2012.03.27. 14:55:33

100% egyetértés, 100% támogatás!

Johnny336 2012.03.27. 15:10:21

Vajon ekkora tömegben mennyire vannak gyökér módon kacsázók?
Bp-n rengetegen úgy mennek a bicikliúton, mintha most kerültek volna először emberek közé - keresztbe-kasul, amerre jólesik, se bringás, se gyalogos nincsen biztonságban.

Bartoki 2012.03.27. 15:12:35

Azért ott is csak a "belvárosban" járnak sokan bicajjal (középen, a 700e lakosú Amszterdamban), a szélesebb, 2 milliós régióból a város határát már csak nagyon kis arányban lépik át biciklivel.

Szerintem a sok, biztonságos bicikliúton kívül elsősorban ezeken a feltételeken kellene hozzájuk közelíteni hogy ugyanezt az arányt elérjük:
- Télen legyen 10 fokkal melegebb
- Nyáron legyen 10 fokkal hidegebb

halar 2012.03.27. 15:20:06

@Johnny336: szerintem rosszul lennél elsőre, mennyire kaotikusnak tűnik. aztán kiderül, hogy mégsem az, hanem csak egy áramlásba kerül bele egy kívülálló. fel kell venni a ritmust. nem is történnek balesetek bringások közt sem, ha valaki bevág valaki elé rácsöngetnek, esetleg rászólnak és mindenki megy tovább, tök jól lekezelik a szitukat.

@Bartoki: iszonyat fos idő tud lenni ottan az óceáni éghajlaton, úgyhogy az időjárásra fogni gyenge érv:)

Johnny336 2012.03.27. 15:24:42

@aronman: akkor az én szabálykövetésemmel ott kilógnék a sorból, a tök üres úton is megállok a pirosnál bringával (ahogy autóval is).
Én már attól rosszul vagyok, ha a felfestett bringaúton szembekacsázik velem valaki, az én sávomban. :)

harakiri576 2012.03.27. 15:29:35

Eleg sok a "kacsazo", sot, egyenesen idiota biciklis, aki siman beall pirosban a zebrara, igy nem latja a sajat lampajat, de a gyalogosnak is jol utban van. Esatobbi, szoval vannak gyokerek rendesen.

Itt jon be, amirol irni akartam: amszterdam, plane a centrum, teljesen mas, mint a sima holland kisvaros. Esetleg ha kijjebb mentetek volna picit, Amsterdam-zuid/weesp/haarlem/amstelveen iranyaba, igencsak maskepp alakul a dolog. Pl. megjelennek a meregdraga es elektromos biciklik.

Amsterdamban ugyanis azert olyan tragacs az osszes bicaj, mert lopjak oket, de nagyon. Persze a hasznaltan 50 euroert vett biciklit lehet, hogy csak lecsapja a gazdaja kerekzarral, de egy icipicit feljebb mesz a 100-200 euros kategoriaba, akkor mar massziv lakat, de leginkabb otthon, zart ajto mogott tarolas a jellemzo.
Kijjebb menve persze ez is valtozik.

halar 2012.03.27. 15:31:03

@harakiri576: ez tény, egyébként voltunk kijjebb is a helyi M0-án túlra is pl olyan bicikliút vezetett...:)

Bartoki 2012.03.27. 15:32:36

@aronman: "iszonyat fos idő tud lenni ottan az óceáni éghajlaton"

Én nem ezt tapasztaltam. :)
Az, hogy borult az ég, még nem rossz idő.

Ráadásul ott messze nem olyan koszos a város, ezért ha van is egy kis szitálás, attól még nem leszel térdig sáros.

nyekk 2012.03.27. 15:33:23

- Ezek a képek nem Ho-Shy-Min városban készültek?

- Az üzletekhez mivel szállítják ki (a sok tonna árut) Gondolom azt már nem bírja el a bicikli.

- Ott talán nem ecsettel készül a bicikliút, és talán nem lehetetlenítettek el minden más közlekedést. (Mint itthon a Budapest szíve című agyatlan programban.)

Redbaron 2012.03.27. 15:37:11

Tényleg jól összerakott cikk! Budapest nem lesz Amszterdam de nem is kell, hogy az legyen. Itthon is kezd szépen kialakulni a biciklis kultúra, az autósok is toleránsabbak a bringásokkal szemben. (bár a taxisok még mindig szeretnek centikre eltépni mellettem) Főleg visszatekintve 3-4 évvel ezelőttre, ha esetleg valaki az üllőin akart tekerni az úton. :D
Több bicikli utat a városba, sokakat még mindig az tart vissza, hogy bringaút híján az úton kéne tekerni...

Lady Ann 2012.03.27. 15:40:45

Nyilván az is segítene, ha az emberek látnák, hogy vannak bicikli utak, meg tárolók, akkor még többen ülnének bringára, mert jé, van hol használni és van hova tenni az eszközt. Szóval hajrá!

pinabubus2 2012.03.27. 15:45:59

Budapestet most is szokták úgy emlegetni mint Közép-Európa Amszterdamját vagy Bangkokját.

üdv PinaBubus

Zincsilla 2012.03.27. 15:50:45

En kb 3 hete kacsazom Amsterdamban a biciklimmel, elotte Budapesten meg csak gondolni sem mertem ra, borzasztoan feltem az autosoktol. Es igen, kacsazom, bar mar kezdek hozzaszokni a ritmushoz, azert egy kis ido kell hozza. De csodalatos elmeny, imadom es le nem cserelnem a biciklimet autora. Sot, varoson kivulre is megyek vele, kirandulgatni, es jelentem, mindenhol van bringaut vagy kijelolt kerekparsav. Biztonsagos, az emberek figyelnek egymasra, legalabbis az autoval kozlekedok mindenkeppen. De ma reggel pl a villamos adott nekem elsobbseget, meg integetett is a villamosvezeto bacsi, hogy menjek at elotte...

fahey 2012.03.27. 16:11:03

tetszik, hogy nem öltöznek idióta bringásruhába, viszont nem hiszem, hogy szeretném, ha kerülgetnem kéne a tötymörgő anyukákat és bevásárlókocsis embereket.

amúgy meg pesten sem kell félni az autósoktól, két év alatt semmi bajom nem volt velük

benoke77 2012.03.27. 16:28:32

Szerintem kezdetnek nem lenne rossz, ha elkezdenénk állami mélygarázsokat építeni. Amennyi férőhely létesül, annyit sárgacsíkoznánk le a felszínen. Egyből kiszélesedne pl. a körút és máris lenne hely a bringasávnak.
(amúgy autós vagyok a melóban, gyalogos munkába menet, hétvégén meg bringás:-)

voodude01 2012.03.27. 16:32:00

@Bartoki:
"Azért ott is csak a "belvárosban" járnak sokan bicajjal (középen, a 700e lakosú Amszterdamban), a szélesebb, 2 milliós régióból a város határát már csak nagyon kis arányban lépik át biciklivel."

Nem is gurulva lépik át, hanem vasúton. Vagy úgy, hogy viszik magukkal a bicajt (akár összecsukhatót), vagy két kerékpárt használnak, azaz az otthoni állomáson lerakja a cangát, majd ha megérkezik pl. Amszterdamba, ahol dolgozik, megy a másikkal, amit eleve ott tárol az állomáson. Rengetegen csinálják ezt, ezért van állandóan csordultig tele az összes pályaudvari tároló.

Az időjárásról pedig annyit, hogy 2 éve huzamosabb időt töltöttem Hollandiában, és az áprilisi tavasz úgy át tudott hirtelen csapni októberi hidegbe, hogy csak néztem és dideregtem.

Bartoki 2012.03.27. 16:54:34

@voodude01: "Az időjárásról pedig annyit, hogy 2 éve huzamosabb időt töltöttem Hollandiában, és az áprilisi tavasz úgy át tudott hirtelen csapni októberi hidegbe, hogy csak néztem és dideregtem."

És mínusz fok, vagy 30 fok felett hányszor volt? :)

CBrosi 2012.03.27. 17:37:28

Hollandiában sincsenek mindig elválasztva a bicikliutak az autók sávjától. Kisebb utcákon semmi nincs felfestve. Ezek fontos dolgok, de nem csak ezeken múlik, hogy mennyire alkalmas egy város biciklizésre. Amiben a legnagyobb elmaradásunk van, azok a tárolók. Az amszterdami vasútállomásnél lévő parkoló benne van a cikkben, de ugyanez jellemző minden városra, és a városokon belül is több helyen vannak nagy tárolók. Amszterdamban egyébként sokkal rosszabban lehet biciklizni, mint más városokban a sok gyalogos turista miatt.
@Bartoki: idén télen volt -15 fok is, az már valamennyire kedvét szegte a hollandoknak, de az eső (még akkor is, ha sokkal erősebb, mint egy kis szitálás) nem nagyon.

CBrosi 2012.03.27. 17:38:17

@fahey: nem nagyon tötymörög senki

SZ. J. Imant · http://szjimant.blog.com 2012.03.27. 17:48:48

@Bartoki: két éve itt élek,és pl most télen minusz 18 fok volt...hóval,jéggel,mindennel... ha szakad az eső,vagy orkán erejű szél fúj,vagy 30fok van,akkor is mennek a biciklik! a hollandok nem lustultak el,mint a magyarok...

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.27. 18:31:25

ej, jó kis poszt ez. Két érdekesség:

Hengeloban nekem azt mondták, hogy ott a legmagasabb. sajna, amit hírtelen találtam összehasonlítást, az meglehetősen régi:

www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=3&ved=0CEIQFjAC&url=http%3A%2F%2Fbypad.org%2Fdocs%2FAnnex_I_literature_search_bicycle_use_and_influencing_factors.pdf&ei=l-lxT4nQGI3mtQbsnun7DQ&usg=AFQjCNFvuPsHo5jPxNLX2GxV99KXGlLv1Q&sig2=39uYfmF8VQkIFRDMdFCJgQ

Itt az összes utazást tekintve Groningen megelőzi 3 tized százalékkal Hengelot, de mindkettőjüket megelőzi Zwolle. Ha van friss adatotok, azt örömmel látnám :)

Az amzsterdami főpályaudvarra 3700 férőhelyet írtok, de nekem van egy táblafotóm a háromszintes tároló mellől, amin 7000 férőhely van feltüntetve :D Hihetetlen számok :)

Nick Leeson 2012.03.27. 18:45:40

Nekem az tűnik fel a videón, hogy ott nem annyira fontos a menőzés sem. Az emberek nagy része totál hétköznapi csupasz biciklivel nyomja. Nem úgy mint itt, ahol fel kell öltözni divatosan, dechatlonos szemüveg, intersportos biciklis ruha, nike zokni, bicajos cipő. Mindez mellé 150e ft -os mooonteeeenbájk... Úgy látszik kultúra helyeken ez sem fontos.

Steerio 2012.03.27. 19:43:36

@nyekk: Sok helyen megoldják teherhordó bringával, de nézd, ha Pesten csak az üzletekbe hordanák ki autóval-furgonnal az árut, meg a triviális dolgok lennének még motorizáltak (rendőr-mentő-tűzoltó, rokkantak, vérszállítás, betonkeverő, ilyesmi), már akkor elképesztő módon élhetőbb lenne a város.

Nem is beszélve arról, hogy akkor a szükségképpen motorizált dolgok mind gyorsabban és akadálymentesebben érnének célba ugyebár, egyszerűen azért, mert egy bicikli sokkal kevesebb helyet foglal előle, mint egy autó.

Orltran 2012.03.27. 20:15:15

Ha nem lennének kényszerítve a pici terület miatt, ott is ugyanaz lenne, mint itt. Egyébként szinte minden holland családnak van autója, 2-3, és megkérdeztem ismerősöm, aki vidéken lakik, hogyan megy Amszterdamba? És hogyan, autóval. És ami nagyon fontos, oktatják és vizsgázni kell az iskolában biciklis szabályokból. A városok körül pedig dugók alakulnak ki, az egész biciklizés kényszer, nem ilyen fennkölt lázadás, mint itt.

halar 2012.03.27. 20:31:09

@Bartoki: voltam már ott úgy, hogy mínusz volt. nyáron még nem voltam kint, de pl a hidegnek és esősnek tartott londonban sültem már meg a 35 foktól és ott is vidáman kerekeztek. erről is van poszt london cimke alatt a blogon

cso zsi 2012.03.27. 22:32:46

@Steerio: Élhető város?
Amszterdamban akkoriban voltam huzamosabban, amikor még 1,60 volt a villamosjegy, viszont az irodaházi büfében a szalámis, és a halas szendvics az 4-5 euro között volt kapható.
A kenyér a boltban kb. 2-ért. 20 percnyire az irodaháztól. A közeli kisboltba csak egyszer mentünk be, az majdnem akkora lehúzás volt, mint a büfé.

Mindegyikhez teherautóval hordták az árut.

libbit 2012.03.28. 12:34:02

@Bartoki:
Az elmúlt télen pl. elég sokszor elõfordult, hogy mínuszok voltak, bár abban igazad van, hogy a magyar telek hidegebbek, a nyarak pedig melegebbek. Itt viszont szinte mindig fúj a szél, sokszor nem is kicsit. Én szinte az év 365 napján bringázok gyerekekkel és bizony elõfordult, hogy már majdnem bõgtem, mert majd megszakadtam csak abban, hogy az úton tartsam a biciklit. És mikor ez még jéghideg esõvel is párosul, na az a végem :) De a hollandokat az idõjáras nem igazán befolyásolja, õk hóban, jégben, viharban is bringáznak, meg 30 fokban is, merthogy az is elõfordul itt is.

libbit 2012.03.28. 12:38:10

@cso zsi:
Tudni kell hol érdemes vásárolni :) Én a kenyeret kb. 90 centért veszem.

Perillustris 2012.03.29. 23:05:19

@Nick Leeson: A DecathlonBAZZ! szemüvegei nem tartoznak a prémium kategóriába, ár/érték arányuk viszont jó.

kompot 2012.04.01. 00:04:54

Úgy látom senki nem írta, de nem elhanyagolható szempont Hollandia domborzata sem. A sík vidéken sokkal könnyebb a bringázás, egyáltalán nem megerőltető hosszabb távokon sem. A képeken azt látni, hogy akár több gyerekkel is tekernek az anyukák, nos, ezt azért dombosabb vidéken nem sokan vállalnák. A hollandok biciklijén magasabb a kormány, kényelmes és egyenes háttal tudsz bringázni. Mi kihoztuk a saját marhadrága bicajainkat, egyedül a lányomnak vettünk itt egy egyszerű, használt darabot, és azt mondom, az a legjobb a mindennapi használatra. Mellesleg Amsterdam környékén, de kisvárosban lakunk, itt is a legtöbben biciklivel intézik az ügyeiket. Van tömegközlekedés, de nem 10 percenként járnak a buszok, hanem csúcsidőben is csupán félóránként; ha városon belül van dolgod, jobban jársz, ha biciklivel indulsz el. Gyorsabb és olcsóbb.

Perillustris 2012.04.01. 10:06:14

@kompot: Budapest nagyobbik része sokkal inkább sík, mint domb.

www.oplab.sztaki.hu/bp_thematic7.gif

A lakosság túlnyomó részének a domborzati viszonyokra hivatkozás csak kifogás. (Nem mintha bárkinek is magyarázkodnia kellene.)

A Tyne folyó déli partja 2012.04.21. 18:52:08

@Bartoki: plusz, legyen Magyarország is tök lapos.

A Tyne folyó déli partja 2012.04.21. 18:56:58

@fahey: "tetszik, hogy nem öltöznek idióta bringásruhába"
mert valószínűleg csak pár kilométert mennek, vagy akár csak a vonatig, ami elviszi őket a munkahelyre. ha 20-30 kilométert kell letekerned, azért egy kicsit más a kép. ugyanis, az egy dolog, hogy "lehet" magassarkúban, meg szoknyában biciklizni, viszont sokkal kényelmetlenebb, mint cicanadrágban/biciklis gatyában/ melegítőben, meg sportcipőben. fárasztóbb is, veszélyesebb is, a magassarkú ráadásul hamarabb tönkre is megy.

kis59 2012.10.13. 20:17:39

@Bartoki: Én is voltam többször a hollandoknál, de a -15-20-nál nem fáztam (nálunk) úgy, mint a nyirkos, szitáló permetes holland néhány fokban.....

Solarina 2012.11.13. 13:31:07

Domborzat: nem az átlag számít, hanem a saját konkrét útvonalam. Pl. megmászni a Vérmező majd az Alkotás utcát. Nehéz mutatvány 72-es pulzust tartani.
Távolság: ha csak 4-5 km-t megyek, pláne a lapos pesti oldalon, arra jó a tűsarkús, szoknyás, sikkes öltözet, egyébként elő a technikai ruházatot. Ha másfél órányi utam van zuhogó esőben, akkor inkább leszek száraz egy bumfordi technikai cuccban, mint csajosban ázott ürge.

Solarina 2012.11.13. 13:34:14

Az útfelületek minőségének összehasonlítása megvolt már? Szoros összefüggésben az esős idők pocsolyáinak mélységével és onnan az olajos víz felverődésével... A képeken látható kosztümös-harisnyák hölgyek bizonyára a holland időjárás mellett sem kapnak olyan zuhanyokat, amelyeket nálunk bárki beszerezhet, ha az útszéli mélyedést kitöltő vizet ráfröccsenti a hetes busz.