A 190000 lakosú Groningenben közlekednek a világon (arányaiban) a legtöbben biciklivel: a megtett utak 57%-a történik kerékpáron.

Amszterdam után átmentünk a szintén holland Groningenbe, hogy megnézzük milyen a világ legbiciklisebb városa. A település nem túl nagy, a 190000 lakosból kb. 30000 egyetemista, fél óra alatt lazán el lehet biciklizni a város egyik végéből a másikba és a belváros szinte teljesen autómentes. A belső körön (a vasútállomás magasságában húzódó csatorna nagyjából a határ) belül csak buszok, munkagépek, taxik és áruszállító kocsik mozognak a magas parkolóárak miatt, de pár év múlva még szigorúbb korlátozások lesznek bevezetve. A város így is nagyon nyugis: nagy közösségi terek, jó levegő és tiszta utcák vannak mindenhol.

A folyamatos és csúcsidőben tömeges biciklizés mellett pár dolog megütötte a szemünket.

A vasútállomásnál nagyjából 10000 bicikli parkol. Ezt nagyrészt egy 2007-ben épített, kétszárnyú, többszintes, belül széles bicikliúttal és körforgalommal (!) rendelkező parkolóház adja. Eredetileg 4500 helyre terveztek, de év végére ez már 6000-re bővült. 2010-ben újabb 1000 parkolót adtak hozzá és 2015-ig évente 500 hely plusz kerül kialakításra. A Stadsbalkon nevű parkolóban számozott szekciók vannak és a bejáratnál világító táblák írják, hogy hol hány szabad hely van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Stadsbalkon mellett, az állomáson belül még egy több száz férőhelyes, őrzött, szervizzel ellátott bicikligarázs is található.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A város másik nagy találmánya a bringás telezöld. Négy irányú kereszteződésekben van nagyjából 15 másodperc, amikor csak bringásoknak zöld, de nekik minden irányból. A rendszer szuperül működik, ahogy ezt a Streetfilms videója is mutatja.

Groningen: Green Phase for Cyclists from Streetfilms on Vimeo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mélygarázs tolósínes lépcsővel az egyetem egyik belvárosi épülete alatt

 

 

 

 

 

 

 

 

A belváros közepébe bevezető "helyi Rákóczi út", a Gedempte Zuiderdiep széles és nagyforgalmú út, de autók hiányában ennyire nyugodt

 

 

 

 

 

 

Groningen cargo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groningen cycle chic

A bejegyzés trackback címe:

http://cyclechic.blog.hu/api/trackback/id/tr444365570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

GaZe 2012.04.05. 15:35:45

Azok a cargok ott mi célt szolgálnak? Úgy értem, valami céges flotta, vagy kölcsönözhető?

halar 2012.04.05. 15:36:21

@GaZe: 10 euróért kolcsonozhetoek egy napra

poteka 2012.04.05. 15:36:54

Az a vicces, hogy ott egy csomó olyan megoldás működik a GYAKORLATBAN, amit itthon közlekedési szakemberek már ELMÉLET szintjén elvetnek, mondván lehetetlen és/vagy életveszélyes.

És érdekes, hogy ott mindezt úgy oldották meg, hogy tiszteletben tartják a különböző érdekeket is, úgymint tömegközlekedők, áruszállítás, gyalogosok stb. Persze itthon sok dolog hiányzik ehhez (átgondolt rendszer, beruházások, akarat és hosszútávú szempontok figyelembevétele), de legalább látszik, hogy nem lehetetlen - máshol.

magpet · http://zsemlediszno.blog.hu 2012.04.05. 15:38:54

Érdekes helyszín, kipróbálnám!

Egy technikai észrevétel: ne ágyazzatok a szövegbe ilyen irgalmatlan méretű képeket, mert akadozhat tőle a görgetés! Bőven elég 640x480-ra leméretezve beilleszteni őket, sőt leginkább az ún. thumbnail (apró, kattintható kép, ami nagyra nő) használata a célszerű.

GaZe 2012.04.05. 15:44:14

@aronman: az nagyon faja, ki lehet használni rendesen. ekkora platóval már egy komplett költöztetést le lehet bonyolítani, bútorokkal. (nem látom, váltó volt rajtuk?)

moTmeN 2012.04.05. 15:51:31

@GaZe: valoszinu agyvaltosok. Koppenhagaban az ilyen bringak azok...

keptelenseg 2012.04.05. 16:45:50

Magyarországon a telezöld kereszteződésért börtönt adnának a kitalálónak és az engedélyezőnek.

keptelenseg 2012.04.05. 16:56:21

A másik észrevétel:

a bringák, a kormány és a pedál közötti irány és távolságról:
- kormány az ülés felett 0-15 cm, inkább több, hátranyúl a biciklis irányába, hogy függőleges testtartással kényelmesen meg tudja fogni
- majdnem függőlegesen tartott háttal szinte ráállnak a pedálra, szinte teljesen kinyújtott lábbal pedáloznak

Itthon öntik az emberek nyakába tudatlan szakemberek a sportbringákat, a városi közlekedéshez egészen másfajta az ideális.

És fordítva: városi bringával sokkal kellemesebb közlekedni - tehát több embert lehet(ne) meggyőzni arra, hogy letegyék (néha) az autót.

Ziu9 2012.04.05. 22:08:47

Jártam itt, a kerékpáros telezöld nagyon nagy ötlet. Lényegében olyan mint egy körforgalom. :)

Jól figyeltem-e meg, hogy egyes helyeken a lámpák nem teljesen egyszerre váltanak zöldre? Mintha az irányok sorra pár másodperc különbséggel adtak volna szabadot, így biztosítva hogy a "boly" mindig könnyen tudjon behaladni.

Az állomási parkolóházban kíváncsi lennék, mennyi az "elfekvő" kerékpár...

Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2012.04.05. 22:34:50

Télen azért ott is zsúfoltak a buszok :)
A pályaudvaron van egy nagy kerékpárszervíz is.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.04.06. 01:42:56

Dulva az a bringás parkolóház...Én Koppenhágában láttam ilyesmit, metrólejáratoknál(?) több száz gép együtt.Persze az kismiska a ehhez a többezerhez, bár ott meg szinte 500 méterenként van ilyen.A telezöldes lámpa meg kívülről morbidnak tűnik, de ha aszondják, működik, akkor elhiszem...

Uzis szakáll K.O. · http://szerencsevadasz.blog.hu/ 2012.04.06. 06:49:24

De jó lenne egyszer tényleg ott lenni a tutiban, minden nap csak bicajozni...Hollandia biztos gyönyörű meg az emberek is állatian kedvesek lehetnek. Azt tudtátok, hogy ha bicikliutak találkoznak, akkor az autókkal ellntétben nem jobbkézszabály van, hanem aki balról jön az adja az elsőbbséget?

drdj · http://drdj.blog.hu 2012.04.06. 09:55:04

Tavalyelőtt voltam Groningenben, tényleg kb. a legjobb hely, ahol valaha jártam. És nem csak bringás szempontból. Éppen az autók hiánya miatt olyan nyugis, békés minden, meg persze hozzájön az a kellemes nyugat-európai légkör, tisztaság az utcán, szép és csinos lányok.

Nem csak hagyományos bringával jártam körbe a várost, hanem egy háromkerekű borkoltbringával (velomobillal is, katt a nickemre további infóért), mondanom sem kell, teljesen jól elfértem és szó nem volt semmilyen konfliktusról bármely közlekedővel, sőt! Gyerekek integettek, mindenki kedvesen mosolygott. Igen nehéz volt onnan hazajönni...

KergeK@csa 2012.04.06. 10:21:02

Nem lehetne megoldani a képnézegető cucc és a jobboldali vimeo+youtube videók összeütközését? Kicsit rontja az élményt. :)

pat brit 2012.04.06. 16:10:34

nálunk addig ez elképzelhetetlen, amíg ilyen olcsó a benzin.
a második képen a csaj bicajának a hátsója le van eresztve.

voodude01 2012.04.10. 14:03:01

@magpet: Gyönyörűek a képek, de ez engem is picit zavar. Még gyors netnél is lassan töltődnek be az oldalak.

Sziporka 2012.04.27. 20:45:00

óóó én bicikliztem Groningenben :) <3