Linus és Louis villamosmérnöknek tanulnak a BME-n. Németországból érkeztek Budapestre, egy szemesztert töltenek itt Erasmus-ösztöndíjjal. Saját városaikban, Kölnben és Karlsruheban kiváló a kerékpáros infrastruktúra, természetes volt számukra, hogy a közlekedésnek itt is ezt a módját választják. A budapesti bringázásról kérdeztem őket:
Honnan van a biciklitek?
Louis: Én elhoztam magammal otthonról vonattal.
Linus: Én is akartam hozni, de végül itt vettem egy egyszerűbbet használtan.
És milyen Budapesten bringázni?
Linus: Veszélyes. Szuperveszélyes. A legtöbb autós nagyon közel kerül ki, ha a sávod jobb szélén haladsz nem is váltanak sávot, csak szorosan elmennek melletted. Nagyon figyelmetlenek, hiába van egy kereszteződésben elsőbbségünk, fel sem tűnik nekik, hogy ott egy kerékpárút. Viszont ez a város se túl nagy, se túl kicsi, biciklivel a távolságok teljesen jók, és a tömegközlekedés is nagyon hatékonyan működik.
Louis: Igen, a tömegközlekedés itt kiváló, nekem Kölnben az egyetemre kb. ugyanolyan távolságot kellett megtennem, mint itt, de mégis legalább 10 perccel hosszabb volt az út villamossal. Budapest szerintem sem igazán kerékpáros-barát hely. Ami itt nagyon furcsa, hogy a bicikliseket gyakran rávezetik a buszsávra. Kölnben a kerékpárutak a legtöbb helyen teljesen külön haladnak a gépjárművektől és persze a gyalogosoktól is.
15 éve még Kölnben is az autók uralták a várost, olyan volt, mint most Budapest. Azóta ez teljesen megváltozott a biciklisek javára. Én azt gondolom, hogy az autósoknak és a kerékpárosoknak meg kell tanulniuk együtt közlekedni és ez időbe telik.
Mindennek ellenére élvezhető a bringázás itt a városban, vagy inkább egy praktikus, de kellemetlen közlekedési mód számotokra?
Louis: Most, hogy ilyen szép idő van, nagyon hangulatos bringázni, de nem igazán tudok kikapcsolni közben, mert állandóan vigyáznom kell. Max öt percig csillezhetsz, aztán jön egy közlekedési lámpa, vagy egy figyelmetlen autós. A másik probléma, hogy a sofőrök állandóan meg akarnak előzni, te meg a következő lámpánál már utol is éred őket. Folyamatosan szorosan visszaelőzgetnek, aztán állnak a lámpánál, ahelyett, hogy kicsit lasabban mennének mögötted.
Linus: Igen, a lámpák nincsenek valami okosan felszerelve, nagyon sűrűn kell megállni. Az egyetlen szakasz, ahol jó a rendszer, a Műegyetemi rakparton van szerintem. Amin én még nagyon csodálkoztam, hogy milyen rengetegen ülnek autóba és hogy emiatt reggel és délután állandóan dugók vannak. Emellett iszonyú gyorsan mennek, sok tömött sávban és így jelentős a légszennyezés is. A másik, hogy én soha nem látok időseket kerékpározni, mindig csak fiatalokat.
Milyen változás tenne jót a budapesti bringázásnak?
Louis: Ami nagyon sokat segítene a helyzeten szerintem, ha a Nagykörúton parkoló autók egy kerékpársávnak adnák át a helyet.
Linus: Én is leginkább a nagy, többsávos utakról hiányolom a kerékpársávot.
Búcsúzáskor megkérdezik, van-e itt is Critical Mass. Az már nincs - felelem - a kritikus tömeg szerencsére már létrejött, de van helyette I Bike Budapest. Nagyon tetszik nekik az ötlet, hogy gépjárművektől mentesen tudnak majd átkerekezni az egész városon és el is határozzák, hogy kinéznek az eseményre.
Tetszett a poszt?
- Nyomj egy lájkot és kövesd a blogot a facebookon!
- Támogasd 1%-oddal a bringás fejlődésért dolgozó Magyar Kerékpárosklubot! Részletek itt.
- Csinálj velünk biciklis várost az I bike Budapest bringás felvonuláson!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.