Úgy tűnik, divatos lesz a dolgokat emberi erővel fuvarozni
fotó: Pays-Bas Cycle Chic
Nemcsak a hagyományos bicikli-nagyhatalomnak számító Dániában és Hollandiában, hanem más helyeken is felfelé ível a teherkerékpárok eladása. Korai lenne még kijelenteni, hogy ez lesz majd a következő nagy dobás a biciklizésben, de tisztán látszik, hogy nő azok száma, akik az egyébként autóval végzett munkát - mondjuk úgy - kicsit „kevésbé, munkaszerűvé” akarják tenni.
Persze, a kerékpáros teherszállítás nem új dolog. Az ikonikus küllemű, ám kissé esetlen Christiania háromkerekű és hasonmásai a modell 1980-as első megjelenése óta rengeteg gyereket szállítottak el az iskoláig. Több mint fél évszázaddal korábban elődjük, a holland teher-háromkerekű magabiztosan fuvarozott el egy kispályás focicsapatot edzésre - cserékkel együtt. Igaz, csak akkor, ha legalább egy nappal korábban elindultak. A tipikus rakomány egyébként a tejesüvegekkel teli rekesz, vagy a liszteszsák volt.
fotó: copenhagencyclechic.com és bakfiets-en-meer.nl
A Cetma is egyfajta teherkerékpár, amelynek eredete az 1920-as évek dán „jégerére” vezethető vissza. Úgy tűnt, hogy ez a modell is a holland háromkerekű sorsára jut, de évtizedes fészerlakás után újra felfedezte magának a mainstream. Az első alkalom első tíz percében még vicces vele manőverezni, amikor a körülbelül másfél méterre tőled elhelyezkedő kereket próbálod meg irányítani a messzi nyeregből. De ha hozzászoktál, akkor már útra is kelhetsz vele.
A holland háromkerekű azért nem jött széleskörű használatba bármilyen motormeghajtású járművel szemben, mert nehéz, fárasztó és lassú volt. De ma az autóktól bedugult utak és a józan ész abba az irányba hajlítják a világnézetünket, amelynek iskolája szerint munkaszempontból, ha valaminek mozognia kell egy városban, és azt a valamit kerékpárral lehet mozgatni, akkor nagy valószínűséggel ez a megfelelő megoldás. A trükk az, hogy az embereket erre rá is kell venni.
Merthogy van egy vicces dolog a teherkerékpárokkal kapcsolatban. Kapsz egyet, hogy a nagyobb és nehezebb rakományt A és B közt a saját gőzöddel hajtva szállítsd. De az, hogy elkezded-e valamilyen fajta rendszerességgel használni, gyakran azon múlik, milyen érzés „üresjáratban” tekerni.
Ahhoz, hogy a teherbiciklidnek egyáltalán esélye legyen arra, hogy az alapjárműveddé váljon, vonzó opciónak kell lennie -- ez azt jelenti, hogy könnyűnek is. Sajnos, pár évvel ezelőttig a legtöbb kétkerekű, első csomagtartós teherkerékpár súlya akár az elég fárasztó 35 kilót is elérte - még üresen is...
Aztán jött a Bullitt. Két dán váztervező gondolta ki néhány éve, 2008-ban mutatták be. Ez volt az első tömeggyártású alumínium teherváz. A villa szükségszerűen acélból készül, de csak 20-24 kilót nyom.
fotó: copenhagencyclechic.com
Ezek a számok vették rá az embereket, hogy a biciklit ne csak szállításra, hanem normál közlekedésre is használják. És ennek jótékony hatására az acélvázak tervezői is elkezdtek gondolkodni azon, hol faragható még le egy-két kiló.
A Bullitt jó választásnak tűnik. Én Berlinben élek, és 2008-ban vettem egyet, amivel a városban találhatók számát háromra emeltem. Most van körülbelül 50.
Hozzá kell tennem, sok Bullitt-tulajdonos olyan biciklis futár, akit frusztrál, hogy egyre kevesebb A4-es boríték és videó kazetta formátumú szállítanivaló akad, ezért a korábban autóval szállított csomagokat is elvállalják. Ez egy kis lépés a jó irányba. A teherkerékpározás azzal az előnnyel is jár, hogy több figyelmet és helyet kapnak a futárok a többi úthasználótól. Arról nem is beszélve, hogy száraz marad a lábuk még akkor is, ha tíz órán keresztül zuhog az eső.
A múlt héten megkérdeztem Hans Foghot a Bullittól arról, mi a helyzet a teherbizniszben. Óvatos, de bizakodó választ kaptam, pontos számok nélkül, miszerint az üzlet minden évben egyre jobban megy.
Azt mondta, a teherkerékpárok eladása 2008-ban, világszerte 10 ezer darabot számlált. A két legnagyobb gyártó a Christiania és a Nihola ennek az egyharmadát tudhatta magáénak. Mikael Colville- Andersen, a koppenhágai Cycle Chictől úgy véli, Dániában körülbelül ötezer új teherbiciklit adnak el, míg Hollandiában ennek legalább a felét. Ehhez adódnak az Észak-Amerikában megjelenő új gyártmányok és az, hogy a Christianiának és a Niholának is vannak amerikai és ausztrál importőrei. Andersen szerint nehéz nem belátni, hogy a globális teherkerékpár-eladás növekszik.
Annak, aki azon gondolkodik, hogy csatlakozzon-e az új trendhez, jó online információ forrás lehet a Cargo Bike Cult.
A cikket Gareth Lennon a Brooks Blog szerzője írta és Le Marietta fordította.
Magyarországon a viszikli.eu forgalmaz teherhordó bringákat, de a Hajtás Pajtás és az Elit Expressz is rendelkezik 1-1 Bullitt cargóval.
Egy klassz és friss válogatás csinos cargo-használókról a Pays-Bas Cyclechic blogon ITT, a Copenhagenize.com agyadeldobod gyerekszállítós cargo fotói itt.
További cargo linkek:
Bakfiets.nl - klasszikus egy nyomtávon haladó
Johny Loco cargo cruisers - designer darabok
Babboee.nl - dobozos háromkerekűek
Christiania bikes - az originál, dobozos háromkerekű
Nihola.nl - dobozos háromkerekű, íves
Bullitt - egy nyomtávon haladó cargó
Feetz.nl - folding háromkerekű
Kangaroo - gyerkőc szállító háromkerekű
TrioBike - babakocsi és háromkerekű egyben
Nijland - XXL cargo
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.