Aki régóta követi a blogot júniusban találkozhatott berlini pasi és női bringás streetstyle-lal és meséltünk a világ talán legnagyobb bringás felvonulásáról, a Sternfahrt-ról is. Tartozunk viszont egy általánosabb bringás beszámolóval, ami most következik.
Fotó: Berlin Cycle Chic
Bringás Mekkának általában Amszterdamot és Koppenhágát nevezzük, de sokan kételkednek abban, hogy Budapestnél kisebb és más szerkezetű városok példát mutathatnak a hazai fejlődésnek. Szerintünk egy várost sem lehet lemásolni, hanem a működő példákat kell helyszínre szabni, Berlin pedig mindezek között talán a legközelebbi példa Magyarországnak.
A városszerkezet – történelmi adottságai miatt is – sokkal széttagoltabb Budapestnél, kiterjedése is nagyobb (3.5 millióan lakják), változatossága pedig nem földrajzilag, inkább kultúrák sokszínűségében mutatkozik meg. A város nagy része szinte lapos és ugyanúgy megtalálhatóak a széles utak (a pestieknél sokkal szélesebb sugárutak is) és kis utcás negyedek is. Az időjárásról pedig csak annyit: sokkal szelesebb, esősebb és hidegebb idő van, mint Magyarországon.
Berlinben a ’90-es újraegyesítés után indult fejlődésnek a bringás közlekedés. A városvezetés célja, hogy 2015-re 15% legyen a közlekedésben a bringázás aránya, a belső kerületekben viszont ez már a sokkal magasabb 20-25%-ot is eléri. Miközben pedig azt hinnénk, hogy Berlin irtózatosan menő hipstersége miatt bringáznának annyian, ki kell ábrándítanunk a Kedves Olvasót: gyerekülésben csücsülő totyogósoktól a businessman arcokon keresztül nagyszülő korú hölgyekig mindenkit láthatunk a nyeregben. Berlinben nem csak a bringára ülő rokonok, ismerősök, mindennapokban példát mutató emberek miatt ülnek egyre többen biciklire: a városvezetés célja az autóhasználat csökkentése, így a tömegközlekedés mellett olcsó és egyszerű beruházásokkal segítik a bringázást. Miközben Budapest most kezd ráébredni arra, hogy az elmúlt 60 év városfejlesztése már nem folytatható, Berlinben 20 éve folyamatosan tesznek azért, hogy élhetőbb legyen a város. Európa vezető gazdasági hatalma pedig láthatóan nem sínylette meg ezt a fejlődést.
Berlin bringasávokban gazdag város: miközben Budapesten az elmúlt 20 év nagy részében az utcák egy oldali járdáira festettek fel használhatatlan és balesetveszélyes kétirányú bringautakat, kint minden sáv jó irányba megy. Bár sok régi, járdán vezetett, néhol macskaköves bringaút van, a régieket folyamatosan váltják fel az újabb és széles sávok. A szélesség pedig nagyon sokat dob az élményen: nem csak előzni könnyebb, hanem együtt bringázni, beszélgetni is.
Minden példa azt mutatja, hogy a leghatékonyabb és legolcsóbb beruházás a biztonság növelésére és az élhetőség elősegítésére a forgalomcsillapítás. Ennek egyik módja a sebesség csökkentése, majd az utcák kétirányúsítása bringásoknak, tárolók építése, stb. Berlin egyik jellegzetessége a fahrradstrasse (biciklis utca), vagyis olyan forgalomcsillapított utcák kialakítása nagy forgalmú utakkal párhuzamosan, ahol nyugis környezetben kellemesen lehet tekerni, de kerülni se kell nagyot. Képzeljük csak el, hogy a Váci úttal, Szentendrei úttal párhuzamos (most is sokak által használt) utcákban egy ici-pici beruházással milyen jó környezetet lehetne kialakítani és milyen szuper megoldás lenne az ingázóknak.
A kedvencem a 10-es zóna volt, ez már tényleg az igazi bringás Mekka, pedig láthatóan teherautóval is használható.
Berlinben elemi iskolában oktatják a közlekedést, ami olyan tudást jelent, amire mindenkinek szüksége van. Nem gyalogos és bringásjogsit kell követelni, hanem oktatni. És beválik. Következő képeken gyermeküket szállító (leendő és mostani) szülők, illetve óvodák, iskolák és munkahelyek bringaparkolói láthatóak.
Nagyon bírom a bringás beruházások egyszerűségével együtt járó megtérülést. Ilyen például a bringabarát fekvőrendőr, aminél csak autóval kell lassítani, bicajjal nincs bukkanó.
Nálunk mintha a villamossín egy szent tehén lenne: sokan nem mernek olyan helyen tekerni, ahol sínek vannak. Pedig Prenzlauer Berg negyedben egyszerű piktogramokkal jelzik, hogy „gyere, tekerhetsz itt is” – és működik. Mindenki tudja, hogy kell sínt keresztezni, és hogy vigyázni kell a résekkel. Talán nálunk is működne, bár ehhez az sem árt, ha sikerül úgy megépíteni valamit, hogy pár éven belül ne essen szét az aszfalt, mint például a Nagykörúton és a Népszínház utcában.
Berlinben is van minimál-közbringa, a Deutsche Bahn (államvasútak) kezelésében lévő call-a-bike rendszer.
A berlini távolságok legyőzésében az egyik legjobb módszer a bringa és a tömegközlekedés kombinálása. Míg Budapesten tíz éve ígérik, hogy a metróból legalább a kerekesszékesek nem lesznek kizárva, a Berlint átszelő földalatti és S-Bahn járatokon egyszerűen lehet bringát szállítani. Ehhez nem kell más. mint 1-2 kerekesszékeseknek és babakocsisoknak is kényelmes lift, meg felhajtható üléses kocsirészek.
(For the record: a CycleChic.hu és a TEDxYouth nyári klubestjén a BKK vezetője megígérte a bringaszállítás megvizsgálását.)
Miközben a 1000 berlinire kétszer annyi bringa jut, mint autó (721 / 314) a bringás kultúra kitermelte a maga válfajait. Ahogy a korábbi posztokban bemutattuk, a bringa önkifejezés, de ugyanakkor a mindennapos közlekedés része is. Fejlett bringás kultúrákban pedig a többség a mindenre alkalmas, sárvédős, csomagtartós, kényelmes, egyenes háttal tekerhető bringákkal jár. Ez a típus a legalkalmasabb a közlekedésre, öltözzünk bármibe is.
Fejlett bringás kultúrák tartozéka a teherhordó bicaj. Nagyüzemi vízszállítás, postás felszerelés és cargobringából épített kifőzde látható a következő képeken.
Híres underground bringás kocsma, szerviz és futárcentrum, a Keirin:
Bio kenőanyag:
És imádjuk a parkokat, főleg, ha bazinagyok és repterekből váltak szabadidős hellyé:
Mit hoznánk haza Berlinből?
A bringázásra való hajlandóság láthatóan megvan itthon is: évente 80%-100%-al növekszik azok száma, akik biciklivel közlekednek és ez a folyamat csak önmagát gerjeszti. Azt már nem kell bizonygatni, hogy a bringa gyors, egyszerű és olcsó közlekedési eszköz mindenkinek. Berlinből a városvezetői hajlandóságot szeretnénk Budapesten látni. A kultúra tud magától is fejlődni,de Budapesten már nem várhatnak tovább az elmaradhatatlan infrastrukturális változások, fejlesztések, amik megoldják a mára kialakult kissé kaotikus helyzetet. Azt szeretnénk, hogy egyszerű és olcsó beruházásokkal legyen élhető a város. Hogy ne kelljen minden egyes bringatárolóért harcolni (Berlinben még a házak előtt is vannak) és ne maradjanak ki az adekvát megoldások egy-egy fejlesztésből. Hogy ne érje be a városvezetés a középszerrel, hanem merjen változtatni. A Magyar Kerékpárosklub egyre bővülő tagságával ezen dolgozik, de még mindig van mit tenni. Addig is itt egy rakás példa, kezdjük a magunk háza táján a változást és vegyük át a kezdeményezést.
Korábbi berlini bejegyzéseinket nézd meg itt.
További berlini bringás streetstyle-ért kövessétek a Berlin Cycle Chic oldalt, ami erős magyar vonatkozással büszkélkedhet.
Köszönjük a Szimpla Badehaus-nak és Reittinek a bringákat, amiken szanaszét szelhettük a várost!
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Mandiner blogajánló 2012.10.05. 11:33:01
Trackback: Mandiner blogajánló 2012.10.03. 09:54:01
Trackback: Rejtélyes Múzeum körút 1/b 2012.10.02. 13:27:53
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.