Vasárnap tartották Berlinben a Fahrrad Strenfahrt-ot, vagyis a biciklis csillagtúrát. Ez egy több évtizedes hagyomány, aminek keretében a város minden részéről - de még Frankfurt (Oder)-ból is - indulnak menetek, hogy egy spirális formában összefűződve egyesüljenek és a bemenjenek a Berlin közepén található Brandenburgi kapuhoz. A Berliner Morgenpost szerint idén 150000-en vettek részt a felvonuláson és a tömegben mi is ott voltunk.
Az egyik célunk az volt, hogy tanuljunk tőlük, megnézzük, mit csinálnak jobban, mint itthon a Critical Mass. El is ámultunk, meg nem is.
A felvonulást az ADFC, vagyis a német országos biciklis civil szervezet (helyi MK) szervezi, de megannyi szponzor is támogatja, ami az itthoni CM esetében elképzelhetetlen lenne. A tömegélmény viszont elképesztő. Berlinben 3-4 millióan élnek, a bringázás aránya 15% körül van, a felvonulás pedig több évtizedes múltra tekint vissza. Így talán nem meglepő, hogy nem facebook-ról és gerilla módszerekből jött össze a tömeg (300 résztvevő fb-on egy 150ezres eseményre több, mint érdekes).
A menetbe mi Prenzlauer Berg egyik metróállomásánál csatlakoztunk. A meghirdetett gyülekezőhelyen kb. 30-an jöttek össze, ebből 6-7 teherhordó bicikliről vagy zene szólt, vagy gyerekek mosolyogtak. Volt egy sárga "bicikli-villamos" meg egy zöld politikus, aki arcképes ládából fújta a zöldszínű biciklis lufikat. Utóbbi itthon elképzelhetetlen lenne, de a felvonulásnak így is erős környezetvédő színt ad, hogy a végén nem közös bringaemelés van, hanem egy zöldfesztivál a Grüne Liga szervezet neve alatt. Nehéz is lenne mondjuk közös bringaemelés ott, ahol 3 órán át ömlik a tömeg, mi pedig pechesek voltunk mert a végén leszakadt az eső és a Tiergartenben sem élvezkedett a tömeg, hanem szétoszlott.
A Brandenburgi kapunál felépített Umwelt festival-nak nevezett kirakodóvásár is furán hatna a hazai CM-en: nagyon a határán mozog a teljes életmódváltást hirdető zöld megoldások és a mindennapokban könnyen megvalósítható környezettudatos életmód közt. Vagyis egy szűkebb kört céloz meg, itthon viszont a minél nagyobb tömegek elérése a cél. És nem is a különböző öko-bio vállalkozások bevételhez juttatása. (Persze mást jelent budapesti szemmel nézni ezt és mást egy olyan városból, ahol nagyobb hagyománya van a környezettudatosságnak és sokkal több embert érintenek meg az öko-szavak. Többen tüntetnek egy autópálya ellen és nem különleges helyi dolgokat vásárolni, hiszen levehetőek a sarki szupermarket polcáról is. A bringázás viszont nem az ökotudat része: praktikus gyakorlat.)
A felvonulás egyik legkatartikusabb élménye, amikor a neuköllni Grenzallénál 1 órás várakozásban összefut 3, addigra óriásira dagadt csillagág és a tömeg beveszi a belvárosba vezető, két irányban lezárt A100-as autópálya 4 sávos alagútját és Tempelhof reptér melletti szakaszát. Ezután a korábbi Nyugat-Berlin központjában egy másik autópályáról egy újabb, addigra összeért ággal folyik össze a menet és így ömlik be a Tiergartenen át a Brandenburgi kapuhoz.
A budapesti Critical Mass-t szokták a világ legnagyobb bringás demonstrációjának nevezni és szerintünk ezt a címet a Sternfahrt sem veszi el tőle. Ahogy a bankok által szponzorált New York-i óriás Five Boro menet sem. A CM ugyanis minden fesztivál-hangulata ellenére megőrizte demonstratív jellegét, míg ez inkább egy a város megannyi utcai karneváljából. Talán épp ezért sem volt dudálás (Kreuzberg egy utcáját leszámítva): ez itt megszokott.
Mivel a Sternfahrt inkább egy hétvégi bringás program, kikapcsolódás, ezért berlini tapasztalatokhoz képest sokkal kevesebb stílusos bringást láttunk rajta. De a berlini style-skálát azért így is lefedi a közönség.
A chopper-ek nagyon mennek:
Különböző fiatalok - különböző kultúrák
Autópálya hangulat alagútban, napelemes soundsystem-mel és kötögetéssel
Esőbíró bicajosok
Bringák különböző feladatokra
... és anyagokból
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Berlini csillagtúra 2012.06.07. 16:15:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.