A mindennapi közlekedésre tervezett kerékpáron nem kell másképp öltözködnünk, hogy tekerni tudjunk. Végső soron a hatékony, közlekedési célú kerékpár nemcsak elvisz bennünket mindenhová, hanem azt is lehetővé teszi, hogy a kerékpáros önmaga legyen, és eközben biztonságban és kényelemben biciklizzen.
A személyes kényelemről és esztétikáról alkotott nézeteink különböznek, és természetesen a kerékpárjaink sem lehetnek egyformák. A legfontosabb, hogy megtaláld, mi a legjobb számodra. A mindennapok során általában szoknyát, ruhát, kosztümöt, és néha elegáns ruhákat viselünk. Munkába nagy, aktatáskaszerű kézitáskával megyünk. A mindennapi közlekedésre használt kerékpárnak így ki kell szolgálnia ezeket az igényeket, hogy hasznos legyen számunkra. Ha most kezdtél /kezdenél kerékpározni, és hasonlóak a szempontjaid, a következő sorok hasznosak lehetnek neked.
Egyenes, laza testhelyzet
A kerékpárokat különböző vázgeometriával készítik. A városi vázzal rendelkező kerékpárokon a nyereg alacsonyabban van, mint a kormány, de ideális esetben vízszintes és a testhelyzethez alkalmazkodik. Ez lehetővé teszi, hogy a kerékpáros egyenesen üljön, és nem kell rádőlnie a kormányra. Ha egyenes háttal ülünk, kényelmesebben tekerhetünk, jobban megfigyelhetjük a környezetünket, és a forgalomban is jobban látszunk.
Női vázas kerékpár
Az „átlépős”, női vázas kerékpárok lehetővé teszik, hogy könnyedén biciklizhessünk szoknyában, vagy ruhában. Lehetővé teszi a kerékpárról történő könnyű le-és felszállást. Nem kell lábat lendíteni, bedönteni a kerékpárt, és nem kell aggódnod, hogy a forgalomban esetleg elveszíted az egyensúlyodat. Csak egyszerűen átlépsz.
Minőségi acél szerkezet
Általánosságban az acélvázak masszívabbak, és finomabban futnak, mint a más anyagból készült vázzal rendelkező gépek. Különösen, ha olyan helyen laksz, hol sok a gödör és a kátyú, az acélvázas kerékpáron jobb tekerni. Biztos vannak akik másképp gondolják, de a városi bringázás elmúlt 100 évében valahogy sosem vette át más az acél helyét. A "többség" szerint időtállóbbak az acélvázas bringák.
Visszahajlított kormány
A hagyományos visszahajlított kormányt kényelmes tartani, és lehetővé teszi, hogy egyenesen üljünk.
Zárt láncborítás
Amikor a láncot zárt láncvédő borítja, a nadrágszárad nem akad be a láncba, és lesz olajfoltos. A láncborítás emellett megvédi a láncot a szennyeződésekről.
Sárvédő
A kerekek fölé helyezett sárvédő nem engedi, hogy a ruhádra felcsapódjon a sár.
Szoknyavédő
A szoknyavédő a hátsó kerék egy részét borítja, és megakadályozza, hogy a szabadon lebegő ruhadarabokat bekapják a küllők. A szoknyavédő sokféle lehet és sokféle anyagból készülhet, például merev műanyagból, nejlonból, fémhálóból, vagy kötélből. A szoknyavédőkről több képért látogasd meg a szoknyavédő oldalt a flickr-en.
Csomagtartó
A csomagtartó felszerelésével kerékpárunk igazi teherhordó járművé válik, lehetővé téve, hogy egy sor kosarat, nyeregtáskát vagy csomagtartótáskát rögzítsünk hozzá, így könnyen vihetünk retikült, könyveket, bevásárlást, művészkellékeket, vagy éppen a gyereket az oviba, mint Angelina Jolie. A csomagtartó tetszés szerint kerülhet előre is.
Sebességváltó
Egy 3-8 sebességes agyváltó tökéletes a mindennapi közlekedésre használt,városi bringán, mindenféle terepen. A láncváltóval ellentétben az agyváltók tisztábbak és egyszerűbbek, könnyebb őket karbantartani, és kevesebb az esélye, hogy békés, napi utunk során cserbenhagy bennünket. Emellett nem szabad elfelejtenünk, hogy csak agyváltós kerékpárra szerelhető teljes láncborítás és kontrafék.
Fékek
Az első és hátsó fékek természetes kellékek a kényelmes, gondtalan kerékpározáshoz. Egyesek a v-alakú, mások a régebbi ún. kanti, megint mások a kontrafékre vagy az első dobfékre, esetleg ezek kombinációira esküsznek. Az agyba integrált fékek jobbak lehetnek, mint a karos fékek (amelyek a felnin fognak), mivel az előbbire nem hat az eső vagy a hó.
Világítás
A világítás a sötétben nélkülözhetetlen. Te is látsz, és téged is látnak vele. Meg persze a törvény is előírja. A dinamós világítás annyiban jobb, hogy a kerékpáros pedálozása táplálja, így nem kell elemeket venni vagy töltögetni hozzá, a felcsatolós lámpát viszont mozgathatod, ahogy jól esik. A modern agydinamók nem vesznek el energiát a tekerésből, és még álló helyzetben is világítanak egy darabig. Méghozzá jó erősen.
Csengő
Persze, jelezheted vele, ha megelőznél egy bringást, lecsengetheted a gyalogost a bringaútról, vagy rendreutasíthatod a forgalmat, de a csengő akkor is egy öröm-eszköz, és vidáman csilingelni vele a legjobb, akár minden ok nélkül, közben fütyörészve.
Bőrnyereg
Igazi úrak és úrhölgyek bőrén ülik meg a bringát, látszódjon elsőre bármennyire puritánnak és keménynek is. A párnázott, műanyag nyereg talán az üzletben kényelmesebbnek tűnik, de garantálom, hogy jópár kilométer megtétele után sokkal kényelmesebbnek bizonyul a bőrnyereg! fotó: Lovely Bike
Színek, matricák, díszítések, akármi...
Sokan úgy gondolják, hogy hülyeség túl sokat foglalkozni a kerékpár színével vagy kinézetével, de egy idő után úgyis megszereted a bringád és elkezded magadhoz igazítani. Ha minden nap szeretnéd használni a kerékpárod, természetes, hogy olyat szeretnél, ami nagyon tetszik. Csak tekerj, és élvezd a kerékpározás élményét!
Lakatok
És igen, szeretett bringákat nem árt ha úgy védjük, ahogy megérdemli. Sajnos a boltok és áruházak szívesen ránk sózzák az olcsó -vagy épp drága-, de erősnek tűnő sodrony- és gerinclakatokat. Sajnos ha mokánynak is tűnnek, ezek legfeljebb csak kiegészítő lakatnak jók, mert nagyon könnyű elvágni őket. Az igazi megoldás az edzett acél lánc vagy az u-lakat, melyeket már 10ezer forint alatt is megkaphatunk. Mindent a lakatolásról megtudhatsz itt.
A cikk alapját a Lovely Bicycles! blog bejegyzése adta, szciklon fordította, aronman átírta, gazéval szerkesztette. Ha hasznosnak találtad add tovább, ha hozzáfűznél valamit, kommentelj!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.