Tegnapi posztunk a Margit hídon kialakult tömegjelenetekről elég nagy port kavart. Akkor arról írtunk, hogy az alapvetően rossz koncepció alapján készült, járdán vezetett bicikliút forgalma és a gyalogosok már alig férnek el egymás mellett. Kevés hely maradt a gyalogosoknak, akik így rátévednek a bicikliútra, ahol viszont a tavalyinál sokkal többen tekernek. Azt is írtuk, hogy az előző kurzusban született tervek alapján felújított híd nem bírja el a növekvő igényeket és ezt az úton biciklizést engedő biciklis jelek végleges újrafestésével lehetne valamennyire orvosolni, hogy aki nem a szigetre megy, az használhassa az utat. Ez főleg a Budáról Pestre haladóknak nagy segítség. A nagy port kavart posztra ma levélben válaszolt a Budapesti Közlekedési Központ, amit változtatás nélkül közlünk.
(Türelmetleneknek: a jó hír az, hogy áprilisban meglesz a végleges piktogramozás az úton)
"Tisztelt Cyclechic blog!
A Kritikus tömeg a Margit- hídon című cikkükkel kapcsolatban, amely az alábbi linken található Vitézy Dávid az alábbiakban kíván reagálni.
A Margit híd északi oldalon megépült, elkülönített, kétirányú kerékpárút szervesen kapcsolódik a Duna mindkét oldalán meglévő, elsősorban turisztikai jelentőségű kerékpárúthoz, így kapcsolódik az EuroVelo-hoz, egyúttal hatékonyan szolgálja a Duna két partja közötti kerékpáros összeköttetést, és biztosítja a Margitszigetre való biztonságos eljutást is. A megvalósult, fontos közlekedési kapcsolat tehát elsősorban a turisztikai és pihenési célú kerékpáros igényeket elégítheti ki, bár nyilván egyes hétvégi napokon kapacitáshiányossá tud válni. A híd történelmi szerkezeti adottságai miatt ennél jelentősebb járdaszélesítés nem volt lehetséges az északi oldalon a felújítás évekkel ezelőtti tervezésekor.
A gyakorlottabb kerékpározók (rendszeres használók, hivatásforgalom) számára a Budáról Pestre irányban a híd északi oldalán kiépült kerékpáros összeköttetés használata nem igazán kedvező alternatíva (az úttesten többszöri átkelést jelentene a menetirány szerinti baloldalon található kerékpárút használata), így már az átadás utáni időszakban is tapasztalható volt az útpályán kerékpározás, elsősorban a déli oldali, azaz Budáról Pestre haladó (a Margit körútról a Szent István körútra tartó) kerékpáros forgalom esetében. Ez a tény önmagában is indokolta, hogy a Főváros és a BKK a forgalmi sávokban kerékpáros nyom burkolati jelek felfestésével tette lehetővé a forgalmi sávok használatát a kerékpárosok számára. Tekintettel arra, hogy a budapesti belvárosi forgalom összetételében az elmúlt 4 évben jelentősen nőtt a napi, rendszeresen kerékpározók száma, a kerékpáros nyom felfestését mindkét irányban megtettük.
A felfestett kerékpáros nyom a hídon lehetővé teszi a menetirány szerinti kerülőmentes kerékpározást a Margit körút és a Szent István körút irányából egyaránt, tájékoztatja mind a kerékpárosokat, mind az autóvezetőket a kerékpárosok jelenlétéről, és ajánlott haladási helyéről, az intézkedés bevezetése óta tapasztalataink kedvezőek.
Mit tesz a BKK a Margit hídon a kerékpáros helyzet további javítása érdekében?
1. A Magyar Kerékpárosklub jelzései alapján és saját tapasztalatainkból is tudjuk, hogy az útpályán mindkét irányban elhelyezett kerékpáros nyom burkolati jelek lekoptak. Új piktogramok felfestése technológiai okokból a tél folyamán nem volt lehetséges, 2012 április elején azonban végleges formában alakítjuk ki őket, ami a korábbinál sűrűbb elhelyezést, a műszaki előírásoknak megfelelő méretű és elrendezésű, vékony, de mégis tartós kivitelű kialakítást jelent. A kivitelezéshez szükséges beszerzések a BKK Közút részéről mar folynak.
2. A Margit híd végleges forgalomba helyezési engedélyének kiadása előtt a déli oldali járdán korábban tervezett rámpák építése, a gyalog-kerékpárút kijelölése nem lehetséges, az veszélyeztetné a hatóság általi forgalomba helyezést. A jelenleg kialakított forgalmi rend közútkezelői hatáskörben történő későbbi módosításról való döntéshez a Pro Regio uniós Közreműködő Szervezet esetleges előzetes jóváhagyására és az aktuális forgalomszámlálási adatokra lesz szükség. 2012 júniusáig forgalmi vizsgálatot és konfliktusvizsgálatot fogunk végezni a hídfelújítás és használatbavétel után kialakuló forgalmi helyzet pontos megismerése érdekében, a gyalogos, kerékpáros és gépjárműforgalomra vonatkozóan, a déli járdáról ezt követően döntünk.
3. A kapcsolódó útszakaszokon, illetve kerékpárutakon a következő korrekciók várhatók:
• A hídfőkben a fokozottan igénybevett, összetöredezett útpálya helyreállítása a BKK útfelújítási programjának részeként valósulhat meg. A Fővárosi Közgyűlés döntése értelmében a híd környezetében az alábbi útfelújításokra kerül sor: Bem rakpart (Lipthay utca – Árpád fejedelem útja), Lipthay utca (Bem rakpart – Margit híd, budai hídfő), Margit krt. (Lipthay utca – Margit utca), Tölgyfa utca (Margit krt. csomópontbál kimaradt szakasz). Az első helyszín felújítása 2013-ban, a többi a Budai fonódó villamos projekt megvalósításával, tervezetten 2014-ben valósulhat meg. Minden útszakaszon a kerékpárral közlekedők igényeire odafigyelünk.
• A jelzőlámpás csomópontoknál a forgalomba helyezési eljárás keretében ellenőrizzük a terv szerinti megvalósulást, és megvizsgáljuk az esetleges kerékpáros forgalmi konfliktusokat, és az adottságok figyelembe vételével törekszünk azok feloldására.
• A Jászai Mari téri felszíni gyalogátkelő engedélyezési tervei elkészültek, megvalósítása 2012 év végig várható. Itt a Pozsonyi út – Balassi Bálint utca irányú kerékpáros kapcsolatok helybiztosítása megtörténik.
• A pesti és a budai hídfő tágabb környezetének kerékpáros szempontú tervezésére a „Budapest belső városrészének komplex kerékpárosbarát fejlesztése” c. projekten belül kerül sor 2012-ben, a kivitelezést 2013-ra tervezzük.
Üdvözlettel,
Vitézy Dávid
vezérigazgató
Budapesti Közlekedési Központ"
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Újrafestették a kerékpáros piktogramokat a Margit hídon 2012.03.29. 09:00:01
Trackback: Mit tesz a BKK a Margit hídon a kerékpárosokért? 2012.03.27. 07:21:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.