For English scroll down!
Marcus Goldson képzőművész brit szülők gyermekeként Kenyában nőtt fel. Eredetileg szobrásznak tanult, 1993 óta él Budapesten és körülbelül ettől kezdve áttért a vízfestésre. Sokat utazik, Európán kívül megjárta Afrikát, Ázsiát és a Közel-Keletet. Feleségét néha az őrületbe kergeti azzal, hogy félnapokat képes egy helyben ülni egy utcasarkon, hogy ott helyben befejezhessen egy képet. A magyar főváros életét, lakóit ábrázoló képein – külföldi szemlélőként – számára a részletek a legfontosabbak, melyek egy egész elbeszélést teremtenek. Képein többször feltűnnek a betondzsungel kerékpáros szereplői. A bringázásról és a festésről kérdeztük.
Marcus résztevőként a 2015-ös I Bike Budapesten, fotó: a művész sajátja
∼
Marcus, te magad kerékpározol a városban? Milyen típusba sorolnád magad?
Igen, egész évben bringával járok, Pest és Buda néhány része is kiválóan alkalmas erre! Szerintem, ha már hozzászoktál, ez a leghatékonyabb és leggyorsabb közlekedési mód. Általában úgy tervezem az útvonalaimat, hogy elkerüljem a forgalmasabb utakat és „kávészünetet” tartok, ha a szokásosnál messzebbre tekerek.
Mit jelent a kerékpározás egy művész, és mit egy városlakó számára?
Tulajdonképpen a bringázás egy módja annak, hogy eljuss A-ból B-be, de alkotóként engem segít abban, hogy ne csak nézzem, hanem lássam is a várost, az épületeket, jó sofőröket, rossz sofőröket, karaktereket hétköznapi szituációban. Nekem nagyon sok ötletem biciklizés közben születik.
Bringababe 2010, ©Marcus Goldson
A képeiden a női bringások vidámnak és felszabadultnak látszanak. Léteznek ők „férfiban”?
Azok a lányok, akik a képre kerültek valóban derűsek voltak, ezért választottam őket a festéshez. Persze, léteznek férfiak hasonló attitűddel, van egy csomó ötletem és vázlatom is róluk, de nekem mindig szórakoztatóbb a hölgyeket festeni!
A modelljeidet lefotózod, vagy megjegyzed őket?
Lerajzolom. Néha emlékezetből, miután láttam őket, vagy ha még jelen vannak, akkor szemben velük vázolok. A helyzet és a hangulatom persze befolyásolja a memóriám, de általában megállok és rajzolok, ha olyan a látvány, amit érdemes megfesteni. A névmemóriám pl. nem valami jó, de a vizuális annál inkább.
Lány biciklin, Koppenhága, ©Marcus Goldson
Sokfelé jártál, éltél a világban. Más városokkal összevetve Budapestet kerékpáros-barát helynek tartod? Mit gondolsz, milyen változás tenne jót a közlekedésnek?
Általánosságban igen, kerékpáros-barát. Persze van még mit fejleszteni. A lapos Pest tökéletes a bringázáshoz és azon lenne érdemes dolgozni, hogy bringasávok kerüljenek a főbb útvonalakra (pl. Nagykörút). Én úgy látom, hogy a budapesti autóforgalom nagyon megnövekedett az utóbbi években, így a jobb levegőminőség és a kevesebb zaj érdekében a kerékpározási lehetőségekkel kapcsolatos ötletek felvázolása és előre mozdítása hosszú távon jobb lenne az embereknek és a városnak. Azokat az embereket kéne nyeregbe ültetni leginkább, akik rövid távokat tesznek meg városon belül és egyedül ülnek az autójukban. Ez elsősorban a főváros vezetéséért felelősök feladata lenne. Az életmódon kell változtatni. Budapest túl gyönyörű ahhoz, hogy csak autóból nézzük, vagy hogy átvegyék fölötte az uralmat a gépkocsik (persze érthető, hogy a legtöbben munkába járnak így). De néha a nagy forgalom sokat ront a város nagyszerűségén. Az Üllői úton lakom, ott szuper lenne egy kerékpársáv!
Az Üllői úton, 2010, ©Marcus Goldson
Ha jól tudom, vannak gyerekid. Hagyod/Hagynád őket biciklizni Budapesten?
Két gyermekem van és igen, ők is bringáznak a városban. Így járnak iskolába (kb. 3 km naponta) egész évben, kivéve, ha tényleg nagyon rossz az idő és havasak vagy jegesek az utak.
Marcus és kislánya résztevőként a 2015-ös I Bike Budapesten, fotó: a művész sajátja
Mit gondolsz az I bike Budapest eseményéről? Hogy látod, hasznos? Demonstráció, vagy inkább fesztivál?
Én megyek idén is. Elsősorban azért bírom, mert jó szórakozás, tehát valamelyest fesztivál a számomra. Ugyanakkor egy kiváló demonstrációja annak, hogy milyen népszerű valójában itt a kerékpározás és szerintem jó alkalom arra is, hogy bemutassuk, a bicikli nem csak sportra, hanem közlekedésre is alkalmas. Többezer ember halad gyorsan és meglehetősen hatékonyan relatíve rövid idő alatt a városon keresztül és közben jól érzi magát. Ez igen jó bizonyíték a szkeptikusok számára, akik kételkednek abban, hogy létezhet lábbal hajtott tömegközlekedési eszköz!
Tetszett a poszt?
- Nyomj egy lájkot és kövesd a blogot a facebookon!
- Támogasd 1%-oddal a bringás fejlődésért dolgozó Magyar Kerékpárosklubot! Részletek itt.
- Csinálj velünk biciklis várost az I bike Budapest bringás felvonuláson!
Biking through the eye of the artist
Artist Marcus Goldson was raised in Kenya by his British parents. He originally as a sculptor then he turned to watercolours at about the time of his move to Budapest (1993). He has travelled a lot in Europe, Africa, Asia and the Middle-East. He’d drive his wife crazy because he would spend over half the day sitting on the edge of pavements trying to finish a picture there and then. As a foreign artist on his paintings about the everyday life of the Hungarian capital and its citizens the most important are the details, because it is important to the narrative of the picture. The bikers of the concrete jungle appear frequently on his artworks. We asked him about cycling and painting.
∼
Do you bike in the city? Which type of biker are you?
Yes, I bike in the city all year round. Pest and some parts of Buda are excellent for biking! Once you get used to it, I think it’s the most efficient and fastest way of getting around. I usually devise ways of avoiding most of the big traffic routes and have ’coffee stops’ if I go a bit further than usual.
What is biking for an artist and what is it for a citizen?
Well, biking is a way from getting from A to B but as an artist it does also help you to look and then see the city- the architecture, good drivers, bad drivers, characters that you meet on regular occasions and I do get ideas while riding my routes.
Bringababe 2010, ©Marcus Goldson
Women bikers on your pictures look really joyful and free. Would they be the same as pedestrians? Do they exist in "men"?
The ones that I paint are, that’s why I choose to paint them. Yes, there are definitely male bikers who are like this as well and I have ideas and sketches for a lot of them but it’s always more enjoyable to paint the ladies!
Do you make photos of your figures or do you just memorize them?
I draw them. Sometimes from memory moments after I’ve seen them, or if they are still enough; when they are in front of me. The situation and my state of mind can obviously affect my memory but generally I stop and draw because I can see a picture worth painting. I can’t remember names very well, but I have a good visual memory.
Girl on a bike. Copenhagen, ©Marcus Goldson
You have travelled all around the world. Compared to other cities, is Budapest biker-friendly? What is your opinion, what should change in the traffic system of the Hungarian capital?
I think generally, it is. It could always be better though. Pest is perfect for cycling as it is generally flat and there could be more work done on getting bicycle paths put into the main routes. I feel that traffic in Budapest has increased by a huge amount and that more for the sake of better air quality and less noise, promoting and creating ideas for practical biking options would be better for people and the city in the long run. Convincing people who do short commutes by car (Especially single occupancy cars) to use bikes instead needs to be pushed more, especially by the people who run the city. It’s about changing habits- Budapest is too beautiful to be appreciated from a car and given over to cars( I understand most people are going to work) and sometimes the amount of traffic does not make it a great place to be. I live on Üllői út and we could do with a bike path there!
On the Üllői street, 2010, ©Marcus Goldson
As I remember well, you have children. Do you/would you let them bike in the city?
I have two children and yes, they bike in the city. They bike to and from school (about 3kms) all year round, except for really bad weather like ice or snow.
Marcus and his daughter at the event of I Bike Budapest in 2015, photo: property of the artist
Have you heard about the 'I bike Budapest' event. What do you think about it? Is it useful? Is it a demonstration or rather a festival?
Yes, I have and I will take part in it. I like it because it’s fun first of all, so it’s a bit of a festival. However it is also a good demonstration of how popular biking is here and, I think, a good way to promote it as either a sport or means of transport. Thousands of people moving quickly and reasonably efficiently round the city, having fun and in a fairly short time is a good demonstration to sceptics that a lot of mass transport can be powered by our legs!
Marcus at the event of I Bike Budapest in 2015, photo: property of the artist
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.